Pilzno kończy eksploatację pierwszych częściowo niskopodłogowych tramwajów, jakie wyprodukowała pilzneńska Škoda. Pierwszy tramwaj serii 03T, znanej pod nazwą Astra, został zaprezentowały 24 lata temu. Po raz ostatni w ruchu liniowym wyjechały na miasto 18 marca, obsługując linię nr 1.
Jak przypomina portal Ceskoslvensky dopravak, historia tramwajów 03T sięga lat 90. XX w. i przekształceń na czeskim rynku tramwajowym. Inekon połączył siły ze sprywatyzowaną Škodą i opracował projekt pierwszego częściowo niskopodłogowego tramwaju. Za ”ojca” projektu uznaje się Ivana Linharta, projektanta tramwajów KT4D, T5C5 czy KT8D5.
Produkcja pierwszego, trzyczłonowego pojazdu rozpoczęła się w 1996 r. W kolejnym roku zaprezentowano dwa prototypowe tramwaje (nr 300 i 301). Pierwszy pojazd rozpoczął jazdy próbne w Pilźnie pod koniec 1997 r., dzierżąc miano pierwszego nowoczesnego tramwaju w Pilźnie z silnikami na prąd przemienny oraz pierwszego od II wojny światowej tramwaju produkcji Škody. W ramach testów przejechał bez pasażerów blisko 3000 km. Pierwszy oficjalny przejazd z pasażerami odbył się natomiast 17 kwietnia 1998 r. w Ostrawie, gdzie również były prowadzone jazdy próbne. Pojazd ten – nr 300 – nie przetrwał do naszych czasów, gdyż został zezłomowany po wypadku w 2006 r.
Dwa pierwsze pojazdy były przystosowane do jazdy ukrotnionej, ale poza testami ta możliwość nie była wykorzystywana. Plany producentów były ambitne i zakładały produkcję także cztero-, pięcio- i siedmioczłonowych tramwajów. Nie było jednak wówczas zainteresowania na rynku takimi pojazdami.
Ostatecznie seryjne pojazdy trafiły do Pilzna, Ostrawy, Ołomuńca, Mostu i Brna. Wyprodukowano w sumie 48 takich pojazdów, z czego 11 jeździło w Pilźnie. Funkcjonowały one pod nazwą „Astra”, co było skrótem od asynchronicznego tramwaju bądź „Anitra” (asynchroniczny niskopodłogowy tramwaj). Znane były też pod nazwą Škoda Inekon LTM 10.08 bądź później – gdy partnerstwo z Inekonem zaczęło szwankować – Škoda 03T.
Jak donosi portal Ceskoslovensky dopravak, problemem okazała się dostawa części zamiennych, przez co wozy w Pilźnie ulegały stopniowej kanibalizacji. Wraz z dostawą tramwajów EVO2 firmy Pragoimex zaczęto powoli wycofywać wozy – pomimo młodego wieku i dokonanych rozległych napraw. Część wozów trafiła do Ostrawy i Brna jako magazyny części zamiennych, dwa pojazdy trafiły w ręce osób prywatnych.
Po raz ostatni wozy nr 301 (prototyp) i 303 wyjechały na ulice 18 marca. Pierwszy z nich zostanie w Pilźnie jako wóz historyczny, a drugi trafi do Muzeum Transportu w Strašicach.
W sytuacjach kryzysowych liczy się szybka i precyzyjna komunikacja – to ona pozwala uniknąć chaosu, chronić wizerunek i zapewnić pasażerom rzetelne informacje. Na szkoleniu "Informacja komunikacyjna w sytuacjach kryzysowych" dowiesz się, jak przygotować skuteczne komunikaty, sprawnie zarządzać kanałami informacyjnymi i reagować na dezinformację. Zapraszamy na szkolenie, które odbędzie się już 14 kwietnia w Warszawie – nie czekaj, zarejestruj się tor-konferencje.pl.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.