Dwa pierwsze tramwaje firmy Hyundai Rotem dopłynęły do Polski. Dziś (24 czerwca) odbył się ich rozładunek w porcie w Gdyni. Choć tramwaje dla Warszawy powstawały w Korei, udział komponentów z rynku unijnego wynosi ok. 60%. O godz. 8:30 pierwszy tramwaj dotknął polskiej ziemi.
Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z firmą Hyundai Rotem w czerwcu 2019 r. na 123 tramwajów z opcją na kolejne 90 pojazdów. To debiut koreańskiej firmy na rynku tramwajów w Unii Europejskiej, choć producent może poszczycić się
dużym doświadczeniem w zakresie pojazdów szynowych. Wartość zamówienia opiewa na ponad 1,8 mld zł netto. Hyundai pokonał znacznie droższą Pesę, której oferta istotnie przewyższała budżet zamawiającego.
Do Gdyni dopłynęły właśnie dwa pierwsze tramwaje, które zostały dziś (24 czerwca) rozładowane na nabrzeżu rumuńskim Portu Gdynia. Pierwszy dotknął polskiej ziemi o godz. 8.30, drugi o 9.20. Niebawem rozpocznie się ich transport do Warszawy, który będzie prowadzony w porze nocnej i zajmie dwie doby. W stolicy pojazdy przejdą dalsze badania homologacyjne, a pierwszych pasażerów mają zabrać jesienią.
Do Warszawy trafią różne tramwaje. W ramach zamówienia podstawowego wykonawca dostarczy 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów o długości do 24 m. Opcja zakłada dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m. Najdłuższe tramwaje będą o 2,5 m dłuższe od obecnie eksploatowanych Swingów. Pomieszczą one do 240 osób.
Pojazdy są szyte na miarę Warszawy. Skrajne wózki, co jest nowością, są skrętne, co powinno przyczynić się do mniejszego zużycia szyn i ograniczenia hałasu na ciasnych łukach. Dodatkowo każde koło zostało wyposażone w absorbery hałasu. Tramwaje będą zwracały energię do sieci podczas hamowania – w sytuacji, gdy nie będzie to możliwe, zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.
Jak podkreśla zamawiający, ok. 60% komponentów pochodzi z rynku unijnego, w tym polskiego. Istotny wkład ma warszawska firma Medcom, która odpowiada za system napędowy, zasilania i sterowania pojazdem. Polska firma ATM dostarcza rejestratory parametrów jazdy, natomiast firma Damiro z Żor – za fotele dla motorniczych.
Dostawy, w ramach zamówienia podstawowego, zakończą się w kwietniu 2023 r. Wówczas Tramwaje Warszawskie będą dysponować ponad 430 niskopodłogowymi wagonami, co będzie stanowić ok. 70% całego taboru.