Jak informuje wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak, resort pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym uregulowania kwestii przejazdów kolejowo-tramwajowych. W najbliższych tygodniach projekt ma trafić do konsultacji społecznych. Wprowadzenie przepisów ma pomóc chociażby w budowie Tramwaju na wrocławskie Jagodno.
Niedawno wrocławski poseł Michał Jaros (Koalicja Obywatelska), przekazał dobre informacje dotyczące możliwości ponownego uregulowania kwestii przejazdów tramwajowo-kolejowych, które nie są obecne w polskim prawodawstwie. Parlamentarzysta (który być może będzie ubiegał się o prezydenturę Wrocławia) poinformował o rozmowach dotyczących nowych przepisów, jakie odbył z wiceministrem Infrastruktury, Piotrem Malepszakiem.
Skrzyżowania z myślą o Jagodnie
“Po rozmowach z ministrem Malepszakiem z Ministerstwa Infrastruktury, mogę dziś złożyć jasną deklarację – zmiana przepisów umożliwiających przecięcie się linii tramwajowej i kolejowej z pewnością będzie, a nasz rząd i Ministerstwo Infrastruktury nad tym pracuje” – napisał Jaros na swoim facebooku.
Poseł zainteresował się tematem skrzyżowań kolejowo-tramwajowych z racji możliwości
budowy linii tramwajowej na wrocławskie Jagodno, co jak na razie, zdaniem władz Wrocławia, nie jest możliwe właśnie z powodu braku niezbędnych przepisów (tramwaj na Jagodno miałby przecinać świeżo zrewitalizowaną linię kolejową nr 285, z Wrocławia do Sobótki przez Świdnicę).
Wkrótce projekt rozporządzenia
Wspomniany już wiceminister Malepszak potwierdził rozpoczęcie prac w
odpowiedzi na poselskie zapytania Jarosa. – W celu umożliwienia od strony technicznej realizacji planowanej linii tramwajowej na osiedle Jagodno we Wrocławiu jak i innych inwestycji tego typu, informuję, że zainicjowałem prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie – napisał nowy wiceminister Infrastruktury.
Malepszak dodał też, że jeszcze w 1 kwartale bieżącego roku projekt rozporządzenia ma trafić do uzgodnień międzyresortowych oraz do konsultacji publicznych.
Jak na razie jednak nie znamy żadnych szczegółów nowego rozporządzenia, a Ministerstwo Infrastruktury od miesiąca nie odpowiada na nasze pytania dotyczące tej kwestii.
Luka w prawie od ponad 25 lat
Jak przypomina Bogusław Molecki na
łamach miesięcznika “Świat Kolei”, przepisy dotyczące skrzyżowań kolejowo-tramwajowych zostały uregulowane w
Zarządzeniu Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej z dnia 5 lutego 1964 roku w sprawie skrzyżowania linii kolejowych z liniami tramwajowymi, które były uszczegółowieniem zapisów Ustawy o Kolejach z 1960 roku. Molecki zaznacza, że przepisy przestały obowiązywać pod koniec lat 90 z powodu uchwalenia nowej wersji wspomnianej ustawy, już pod inną nazwą, a więc Ustawy o transporcie kolejowym.
Od tego momentu, a więc już od ponad 25 lat, kwestia przecinania się torów kolejowych oraz tramwajowych pozostaje nieuregulowana, co jednak nie przeszkodziło w budowie nowego skrzyżowania, które zostało ulokowane na nowej trasie
tramwajowej na toruńskie osiedle Jar. Warto jednak zaznaczyć, że tramwaje przekraczają tam linię kolejową nr 246, która jest sporadycznie wykorzystywana i to tylko w ruchu towarowym. Starsze skrzyżowania tego typu (powstałe jeszcze w trakcie obowiązywania uchylonych przepisów) można wciąż spotkać np. w Szczecinie. Zdjęciem jednego z nich ilustrujemy ten artykuł.