Partner serwisu
Prawo & Finanse

Tramwaje i pociągi znów będą mogły się przecinać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Tramwaje i pociągi znów będą mogły się przecinać
fot. JRTramwaj pokonujący jedno ze skrzyżowań tramwajowo-kolejowych w Szczecinie
Jak informuje wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak, resort pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym uregulowania kwestii przejazdów kolejowo-tramwajowych. W najbliższych tygodniach projekt ma trafić do konsultacji społecznych. Wprowadzenie przepisów ma pomóc chociażby w budowie Tramwaju na wrocławskie Jagodno.

Niedawno wrocławski poseł Michał Jaros (Koalicja Obywatelska), przekazał dobre informacje dotyczące możliwości ponownego uregulowania kwestii przejazdów tramwajowo-kolejowych, które nie są obecne w polskim prawodawstwie. Parlamentarzysta (który być może będzie ubiegał się o prezydenturę Wrocławia) poinformował o rozmowach dotyczących nowych przepisów, jakie odbył z wiceministrem Infrastruktury, Piotrem Malepszakiem.

Skrzyżowania z myślą o Jagodnie

“Po rozmowach z ministrem Malepszakiem z Ministerstwa Infrastruktury, mogę dziś złożyć jasną deklarację – zmiana przepisów umożliwiających przecięcie się linii tramwajowej i kolejowej z pewnością będzie, a nasz rząd i Ministerstwo Infrastruktury nad tym pracuje” – napisał Jaros na swoim facebooku.

Poseł zainteresował się tematem skrzyżowań kolejowo-tramwajowych z racji możliwości budowy linii tramwajowej na wrocławskie Jagodno, co jak na razie, zdaniem władz Wrocławia, nie jest możliwe właśnie z powodu braku niezbędnych przepisów (tramwaj na Jagodno miałby przecinać świeżo zrewitalizowaną linię kolejową nr 285, z Wrocławia do Sobótki przez Świdnicę).

Wkrótce projekt rozporządzenia

Wspomniany już wiceminister Malepszak potwierdził rozpoczęcie prac w odpowiedzi na poselskie zapytania Jarosa.

– W celu umożliwienia od strony technicznej realizacji planowanej linii tramwajowej na osiedle Jagodno we Wrocławiu jak i innych inwestycji tego typu, informuję, że zainicjowałem prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie – napisał nowy wiceminister Infrastruktury.

Malepszak dodał też, że jeszcze w 1 kwartale bieżącego roku projekt rozporządzenia ma trafić do uzgodnień międzyresortowych oraz do konsultacji publicznych.

Jak na razie jednak nie znamy żadnych szczegółów nowego rozporządzenia, a Ministerstwo Infrastruktury od miesiąca nie odpowiada na nasze pytania dotyczące tej kwestii.

Luka w prawie od ponad 25 lat

Jak przypomina Bogusław Molecki na łamach miesięcznika “Świat Kolei”, przepisy dotyczące skrzyżowań kolejowo-tramwajowych zostały uregulowane w Zarządzeniu Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej z dnia 5 lutego 1964 roku w sprawie skrzyżowania linii kolejowych z liniami tramwajowymi, które były uszczegółowieniem zapisów Ustawy o Kolejach z 1960 roku. Molecki zaznacza, że przepisy przestały obowiązywać pod koniec lat 90 z powodu uchwalenia nowej wersji wspomnianej ustawy, już pod inną nazwą, a więc Ustawy o transporcie kolejowym.

Od tego momentu, a więc już od ponad 25 lat, kwestia przecinania się torów kolejowych oraz tramwajowych pozostaje nieuregulowana, co jednak nie przeszkodziło w budowie nowego skrzyżowania, które zostało ulokowane na nowej trasie tramwajowej na toruńskie osiedle Jar. Warto jednak zaznaczyć, że tramwaje przekraczają tam linię kolejową nr 246, która jest sporadycznie wykorzystywana i to tylko w ruchu towarowym. Starsze skrzyżowania tego typu (powstałe jeszcze w trakcie obowiązywania uchylonych przepisów) można wciąż spotkać np. w Szczecinie. Zdjęciem jednego z nich ilustrujemy ten artykuł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Przestrzeń

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Mateusz Kieruzal 24 lutego 2024

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Prawo & Finanse

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo & Finanse

Wrocław. Nowa zajezdnia tramwajowa i nowe trasy

Komunikacja

Malepszak: Nie będzie złotych klamek na liniach lokalnych

Komunikacja

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds. kolei

Prawo & Finanse

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds. kolei

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 28 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Przestrzeń

CPK. Odkleić się od 2028 r. i poznać alternatywy

Mateusz Kieruzal 24 lutego 2024

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Prawo & Finanse

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo & Finanse

Wrocław. Nowa zajezdnia tramwajowa i nowe trasy

Komunikacja

Malepszak: Nie będzie złotych klamek na liniach lokalnych

Komunikacja

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds. kolei

Prawo & Finanse

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds. kolei

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 28 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5