Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miast Liberec i Jablonec nad Nysą (DPMLJ) wreszcie rozpisało przetarg na dostosowanie ostatniego odcinka czeskiej wąskotorowej linii tramwajowej do Jablonca nad Nysą. Po przebudowie trasa zyska rozstaw 1435 mm. Inwestycję podzielono na cztery odrębne zadania.
Linia tramwajowa Liberec – Jablonec nad Nysą to najdłuższa międzymiastowa linia tramwajowa w Czechach. Liczy 13 km, a na większości trasy posiada rozstaw 1000 mm. Teraz – z kilkumiesięcznym poślizgiem – Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miast Liberec i Jablonec nad Nysą (DPMLJ) – rozpisało przetarg na dostosowanie trasy do normalnotorowego rozstawu 1435 mm.
Warto przypomnieć, że tak naprawdę już w lipcu przeprowadzono pierwsze prace między Libercem a Jabloncem nad Nysą. Mowa o fragmencie U Lomu – Vratislavice. Roboty do początku listopada wykonywała firma Eurovia za ok. 95 mln koron (ok. 16 mln zł). To odcinek, który wprawdzie przeszedł już w 2015 roku remont, jednak teraz zadanie polegało właściwie w większości na przesunięciu szyn, aby uzyskać rozstaw 1435 mm. Tym samym normalny tor doprowadzony został do granicy powiatów Liberec i Jablonec nad Nysą.
Obecna procedura przetargowa obejmuje więc odcinek z Vratislavic do Jablonca. Inwestycję podzielono na cztery zadania. Termin składania ofert upływa 20 grudnia. Sacunkowa wartość kontraktu to ponad 800 mln koron (ok. 150 mln zł). Przebudowa będzie skupiona przede wszystkim na dostosowaniu trasy do rozstawu torów 1435 mm.
Cztery zadania do wykonania
W pierwszym zadaniu na odcinku Kyselka – Proseč nad Nisou, Škola (1,0 km) zmodyfikowane zostanie położenie obecnego peronu tak, aby usunąć złożony łuk na obecnej drodze samochodowej, co było częstą przyczyną wypadków drogowych, zwłaszcza w kierunku Liberca. Obecny wiadukt tramwajowy zostanie rozbudowany o przejście dla pieszych z w stronę ulicy Za tratí.
Na odcinku Proseč nad Nisou, Škola – Proseč nad Nisou, Vyhybna (1,4 km) będzie realizowany drugi etap, w którym mają nastąpić największe zmiany. Będzie to zarazem najdroższe zadanie w rozpisanym przetargu. Roboty oszacowano na 198 mln koron (36,5 mln zł). Od ulicy Za tratí linia tramwajowa zacznie wspinać się na poziom dawnej linii kolejowej Proseč nad Nysą (nieczynny budynek dworca zostanie rozebrany) tak, aby na tym samym poziomie, co peron kolejowy, powstał peron nowej linii tramwajowej. W pobliżu powstanie wspólne skrzyżowanie tramwajowo-kolejowe z rogatkami. Na całym tym odcinku nastąpi konsekwentne rozdzielenie transportu drogowego i tramwajowego.
Trzecim odcinkiem, na którym zaplanowano prace, będzie Nový Svět – Měnírna (8,5 km). Powstanie nowy peron, do którego poprowadzona zostanie kładka dla pieszych (przy ulicy Za říčko). Z tego powodu obecny przystanek Nový svět zostanie zlikwidowany. Przebudowany będzie łuk torowy o ostrym promieniu na łagodniejszy. W Zielonej Dolinie bliżej drogi powstanie zupełnie nowy wiadukt. Pierwotnie planowany obiekt powstawał już nad przyszłą drogą krajową Vratislavice – Rádlo, jednak nigdy nie został ukończony. W tej części zamówienia prace będą polegały na zmianie przebiegu toru. Linia zostanie przesunięta na odcinku Měnírna – ul. U Nisy.
Ostatni etap dotyczy odcinka U Nisy – skrzyżowanie Budovatelů i Poštovní (0,7 km). Tutaj przewidziano zastąpienie betonowych płyt BKV asfaltem. Wybudowane zostaną nowe systemy sygnalizacji świetlnej.
We wszystkich etapach powstanie nowe oświetlenie linii tramwajowej w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i ochrony wzroku motorniczych. Standardem będą nowe wiaty na wszystkich peronach i tablice informacyjne. Przebudowane zostaną podstacje zasilania oraz sygnalizacje zapewniające podwyższony stopień bezpieczeństwa na liniach jednotorowych kontrolowanych przez dyspozytora. Zmodyfikowana zostanie również pętla tramwajowa w Tyršovych sadach w Jabloncu nad Nysą. Prace do 2023 roku dla 2 minut zysku
Pierwotnie przetarg miał zostać rozpisany tuż po wystartowaniu w lipcu prac na fragmencie linii U Lomu – Vratislavice. Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miast Liberec i Jablonec nad Nysą wyjaśnia jednak, że przyczyną zmian w harmonogramie ogłoszenia postępowania miała wpływ pandemia koronawirusa, a także uwagi do dokumentacji przetargowej wystosowane przez Ministerstwo Transportu.
Tramwaje do Jablonca nad Nysą mają wrócić w kwietniu 2023 roku, a nie jak pierwotnie zakładano pod koniec 2022 roku. Według Ludvíka Lavički, dyrektora operacyjnego i technicznego w DPMLJ, po przebudowie czas jazdy skróci się o 1-2 min. Ze względu na decyzję Jablonca nad Nysą, DPMLJ musiało wycofać się z pierwszych planów przedłużenia linii tramwajowej do przyszłego nowego terminala w pobliżu ulicy Kamiennej integrującego komunikację miejską. W efekcie udział środków z Unii Europejskiej docelowo będzie niższy: zamiast 85 proc. będzie wynosił 77 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.