Rok 2024 r. będzie już znacznie spokojniejszy w Tramwajach Śląskich. Spółka będzie kończyć projekty unijne z poprzedniej perspektywy finansowej i dopiero przygotowywać się pod względem formalnym do nowego projektu. Zaplanowano też szereg remontów ze środków własnych.
W tym roku Tramwaje Śląskie będą kończyć cztery projekty z minionego projektu unijnego. To przebudowa torów w Chorzowie wzdłuż Katowickiej od estakady do Metalowców, przebudowa Zakładu Usługowo-Remontowego Chorzów Batory, przebudowa torów w Mysłowicach wzdłuż Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców oraz modernizacja pętli Chebzie w Rudzie Śląskiej. – To ostatnie zadania tego projektu unijnego. W 2024 roku nie planujemy rozpoczynać żadnych dużych inwestycji – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Kontynuowane będą wstrzymania ruchu na linii 26 w ciągu Wojska Polskiego w Sosnowcu w związku z budową wiaduktu nad torami kolejowym w Dańdówce, na linii 14 w Mysłowicach, w Chorzowie na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do Metalowców (dotyczy linii 6, 11 i 19), na pętli Ruda Chebzie (dotyczy linii 1, 9, 11 i 17).
Zaplanowano też szereg remontów w ramach robót własnych. W Sosnowcu – modernizację torowiska i sieci od mostu nad Przemszą do wiaduktu nad Orląt Lwowskich, w Będzinie – modernizację torowiska od przejazdu na Piastowskiej do ronda „Nerka”, w Mysłowicach – modernizację torowiska i sieci wzdłuż Świerczyny od granicy z Katowicami do ul. Obrzeżnej Północnej, w Katowicach – dostawę wraz z montażem smarownic szyn wzdłuż 1 Maja od Bogucickiej do Staszica, w Chorzowie – modernizację torowiska na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego, a także modernizację rozjazdów w różnych lokalizacjach sieci.
To oznacza możliwość wystąpienia kolejnych wyłączeń ruchu. – Wystąpią wyłączenia ruchu tramwajowego wynikające z planowanej modernizacji torowisk kolejowych wraz z występującymi na ich trasie wiaduktami na ciągu Będzin-Sosnowiec-Katowice (termin bliżej nieokreślony). Będą również przerwy w ruchu tramwajowym wynikające z bieżących potrzeb konserwacji i napraw infrastruktury torowej i sieciowej. Mogą wystąpić wstrzymania komunikacji tramwajowej wynikającej z prac prowadzonych w obrębie infrastruktury technicznej spółki przez inne podmioty – wylicza Zowada.
Co z kolei z nowym projektem unijnym? – Spółka Tramwaje Śląskie szykuje się do aplikacji o środki Unii Europejskiej dla nowego projektu inwestycyjnego, w ramach którego planowane są modernizacje istniejących linii tramwajowych, budowa nowych odcinków oraz zakup taboru. Aktualnie jesteśmy na etapie postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji aplikacyjnej, niezbędnej do ubiegania się o środki w ramach programu FEnIKS w perspektywie 2021-27 – mówi rzecznik. Więcej o zakresie piszemy
tutaj.