Tegoroczne plany spółki Tramwajów Śląskich koncentrują się na ukończeniu trwającego wielkiego projektu unijnego. To 13 rozpoczętych zadań i trzy nowe. Przewoźnik będzie też kontynuować modernizację taboru.
Tramwaje Śląskie są w trakcie realizacji 13 zadań inwestycyjnych z projektu unijnego, które w tym roku muszą zostać ukończone. To przede wszystkim przebudowa torowiska w ciągu Sobieskiego i Królowej Jadwigi
w Dąbrowie Górniczej, a w Sosnowcu – przebudowa torowiska w ciągu
Małachowskiego, a także
w ciągu Wojska Polskiego. W Mysłowicach – przebudowa torowiska w ciągu Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców (niedawno
wyrzucono wykonawcę). W Katowicach – budowa nowej linii w ciągu
Grundmanna, a także przebudowa torowiska
w ciągu Obrońców Westerplatte. W Chorzowie –
przebudowa torowiska od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do Metalowców. W Świętochłowicach – w ciągu
Katowickiej oraz
wzdłuż Łagiewnickiej. W Bytomiu – przebudowa torowiska
wzdłuż Piekarskiej, a także
do zajezdni Stroszek. W Zabrzu – w ciągu ul. Wolności (dwa odcinki:
między Piłsudskiego a Miarki, a także
od Floriana do granicy z Rudą Śląską) oraz trasy
do pętli Mikulczyce.
Przewidziano rozpoczęcie trzech nowych zadań. W Katowicach to przebudowa torowiska w ciągu 1 Maja i Obrońców Westerplatte od wiaduktu DK79 do Baterpolu. W Rudzie Śląskiej – modernizacja pętli Chebzie (
przetarg trwa). Zaplanowano również modernizację układu torowo-sieciowego Zakład Usługowo-Remontowego. Do tego mogą dojść zadania własne spółki, ale plan inwestycji – choć przygotowany – nie jest jeszcze zatwierdzony.
– Do tej pory zdecydowana większość prac realizowana była przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego po jednym torze, jednak i takie zadania wymagają okresowego całościowego wstrzymania ruchu. Aktualnie pozostała jednak do ukończenia spora grupa zadań, realizowana przy wstrzymanym ruchu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki.
W tym roku spółka nie przewiduje zakupu nowych tramwajów. Zaplanowano jednak modernizację dwóch wagonów 116Nd do standardu 116Ndm oraz dwóch wagonów typu 2012N (montaż klimatyzacji w przedziale pasażerskim). Do tego przeprowadzony zostanie remont bieżący 12 wagonów typu 105N-HF 11 AC.
Spółka nie planuje teraz przetargów ani na wykonanie koncepcji nowych tras, ani projektów budowlanych. – Spółka przygotowuje się do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Trwa analiza opracowanego zakresu rzeczowego projektu, dla którego chcemy ubiegać się o dofinansowanie. To na ten rok priorytetowe zadanie w zakresie przygotowania planów inwestycyjnych na kolejnych kilka lat – mówi Zowada.