Tramwaje Śląskie zlecą przygotowanie studium przedprojektowego dla nowej linii tramwajowej w Siemianowicach Śląskich. Pod uwagę branych jest kilka możliwych wariantów przebiegu. Nie ma jednak szans, by inwestycja została zrealizowana w ramach perspektywy unijnej 2021-27.
Jak pisaliśmy, Tramwaje Śląskie zlecają wykonanie
dokumentacji aplikacyjnej w ramach nowego projektu unijnego dla szeregu działań związanych z modernizacją torowisk, a także zakupem taboru i budową nowych tras w Katowicach i Sosnowcu. Przy okazji też Tramwaje Śląskie oczekują wykonania studium przedprojektowego dla nowej trasy w Siemianowicach Śląskich.
Wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację w terenie w zakresie stwierdzenia kolizji, a także analizy własnościową, środowiskową, zgodności z dokumentami planistycznymi. Jego zadaniem będzie również wykonanie analizy technicznej w zakresie możliwości budowy infrastruktury tramwajowej, określenie szacunkowych kosztów, opracowanie prognoz ruchu oraz analizy kosztów i korzyści.
Podstawowy wariant zakłada trasę odchodzącą od Katowickiej na wysokości Lipowej, przez Starą Katowicką, śladem dawnej linii kolejowej, następnie ulicą Kapicy do pętli przy alei Młodych (wariant 1: jasny niebieski). Przewidziano kilka wariantów alternatywnych: wyprowadzenie nowej linii od pętli na placu Skargi (wariant 1a: granatowy); poprowadzenie linii Kopalnianą do pętli przy Bohaterów Westerplatte zamiast ulicą Kapicy (wariant 1b: fioletowy); przedłużenie linii od krańca u zbiegu Kapicy i al. Młodych przez al. Młodych i Bohaterów Westerplatte do krańca przy Kopalnianej (wariant 1c: pomarańczowy). – Jednocześnie połączenie tych wariantów pozwoli na budowę torowiska wzdłuż ul. Kapicy, al. Młodych, ul. Bohaterów Westerplatte i ul. Kopalnianej bez konieczności budowy pętli, torów odstawczych – wyjaśnia Andrzej Zowada. Założono też możliwość realizacji kolejnego etapu, czyli przedłużenia – wzdłuż Bohaterów Westerplatte, Michałkowickiej do krańca w rejonie budynku urzędu miasta w Michałkowicach (wariant 2: żółty) albo dalej, w ciągu Orzeszkowej, do krańca przy Kościelnej (wariant 2a: pomarańczowy).
– Warto nadmienić, że w przypadku Siemianowic Śląskich rozbudowa sieci tramwajowej jest inicjatywą miasta. Studium ma na celu w szczególności ustalenie możliwości budowy torowiska w tym miejscu oraz wybranie optymalnej trasy. Studium przedprojektowe jest pierwszym krokiem, który ma pokazać, jaki jest potencjał budowy linii tramwajowej w zaproponowanych przebiegach. W dalszej kolejności zostanie zlecone opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego i/lub dokumentacji projektowej – zaznacza rzecznik spółki.
Nie ma co liczyć na ewentualną szybką realizację nowej trasy. – Na obecnym etapie trudno precyzyjnie określić ramy czasowe realizacji tego zadania, gdyż jesteśmy na wstępnym etapie jego planowania. Na pewno nie będzie to perspektywa finansowa UE na lata 2021 – 2027 – mówi Andrzej Zowada.