Krótko przed 20. rocznicą pierwszego liniowego wyjazdu wagonu typu 116Nd Citadis, znanego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jako Karlik, do liniowej obsługi wyruszył pierwszy wagon tej serii po gruntownej modernizacji. Od czwartku 18 lutego pierwszy klimatyzowany Karlik kursuje na linii nr 20.
Dokładnie 3 maja 2001 r. wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie). – To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie.
Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii. – Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Co zatem zmieniło się w dobrze znanym Karliku? Zakres modernizacji był bardzo szeroki, obejmując m.in.:
- wymianę napędu, skrzyń łączeniowych wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego,
- zabudowę nowych lusterek z ramionami składanymi elektrycznie,
- kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych,
- zabudowę nowej instalacji smarowania obrzeży kół,
- wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
- wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych,
- wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych,
- naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem,
- zabudowę nowych siedzeń pasażerskich,
- zabudowę nowego wystroju wnętrza,
- zabudowę nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu,
- wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych.
Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskali tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby, co zapobiega ich zamarzaniu i parowaniu, zwiększając pole widzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, otrzymali możliwość korzystania z gniazd USB, a całości dopełnia nowoczesny wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej.
W Zakładzie Usługowo-Remontowym spółki Tramwaje Śląskie trwają prace nad kolejnymi wagonami. – Pierwszy zmodernizowany Karlik od 18 lutego wozi pasażerów, na razie na linii nr 20, ale to się z czasem będzie zmieniać. Drugi wagon też jest już niemal gotowy i obecnie przechodzi jazdy testowe, a trzeci jest w trakcie modernizacji – wylicza prezes Knapik.
Zmodernizowane wagony otrzymały nowe oznaczenie typu – 116Ndm. W planie spółki Tramwaje Śląskie jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.