Tramwaje Śląskie podpisały dzisiaj umowę z Modertransem na dostawę dziesięciu jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów, z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne pięć wozów. Pojazdy mają być dostarczone do końca czerwca 2020 r.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, z czego osiem ma być jednokierunkowych, a dwa dwukierunkowe. Przewidziano też opcję w postaci dostawy pięciu kolejnych pojazdów. Długość pojazdu określono na 13,5 m, udział niskiej podłogi na min. 20%, a pojemność na co najmniej 90 pasażerów, w tym minimum 18 na miejscach siedzących. Więcej o specyfikacji pisaliśmy
tutaj.
W przetargu
wpłynęły dwie oferty, złożone przez Modertrans i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Obie mieściły się w budżecie zamawiającego, określonego na kwotę 48 mln zł brutto, w tym 32,7 mln zł brutto na zamówienie podstawowe. W grudniu zamawiający rozstrzygnął postępowanie na rzecz Modertransu, który złożył tańszą ofertę.
– To zamówienie jest kolejnym krokiem w prowadzonym przez Tramwaje Śląskie od kilku lat procesie wymiany taboru. Wprawdzie nie jest duże i obejmuje krótkie, kilkunastometrowe wagony, jednak mamy i takie potrzeby taborowe. Nie wszędzie bowiem potrzebny jest wieloczłonowy, kilkudziesięciometrowy tramwaj. Są linie, jak 38 w Bytomiu czy 24 w Sosnowcu, gdzie lepiej sprawdzi się wagon krótki – wyjaśniał Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
– Dla Tramwajów Śląskich zaoferowaliśmy nowoczesne tramwaje, których konstrukcja i design zewnętrzny bazują na rozwiązaniach z pojazdów Moderus Gamma. Będą to pojazdy prawie w 50% niskopodłogowe, wsparte na nowoczesnych wózkach trakcyjnych. Wnętrze tramwaju będzie wypadkową komfortu, bezpieczeństwa i ergonomii. Dla pasażerów, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, zostaną zainstalowane takie udogodnienia jak: klimatyzacja, ładowarki USB, rampa ułatwiająca wjazd wózków do tramwaju, inteligentne urządzenia wizualnej i fonicznej informacji pasażerskiej, drzwi odskowo-przesuwne i wiele innych. Nie zapomnimy z Zamawiającym o motorniczych. Kabina zostanie wyposażona m.in. w wygodny fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy i konsolą z podstawowymi przyciskami, wielofunkcyjne panele dotykowe, niezależną klimatyzację oraz bramkę bezpieczeństwa chroniącą motorniczego w przypadku kolizji – poinformował Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań.
Jeszcze w marcu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na dostawy 35 tramwajów wieloczłonowych o dwóch długościach z opcją na dostawę kolejnych pięciu tramwajów. O to zamówienie
rywalizują Solaris Tram i Pesa.