Tramwaje Śląskie zawarły umowę z Pesą na dostawy do 40 nowych tramwajów wieloczłonowych o długości 25- i 32-metrów. Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwszy nowy wagon ma trafić do przewoźnika w drugiej połowie 2019 roku.
W marcu Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły po kilku miesiącach przetarg na dostawy do 40 nowych tramwajów wieloczłonowych. Wygrała Pesę, która złożyła ofertę opiewającą na kwotę 271,8 mln zł brutto. Bydgoski producent zaoferował 65,54% niskiej podłogi w tramwaju 25-metrowym i 74,10% w tramwaju 32-metrowym.
W piątek 29 czerwca Tramwaje Śląskie podpisały wreszcie umowę z Pesą. Przez długi czas nie było to możliwe z powodu braku gwarancji finansowych dla zabezpieczenia produkcji. – Cieszymy się, że bydgoski producent uporał się z zawirowaniami wokół firmy i udowodnił swoją gotowość do realizacji naszego zamówienia. Liczymy, że prace produkcyjne będą przebiegać sprawnie, trafią do nas tramwaje w pełni spełniające nasze oczekiwania i kontrakt zostanie zrealizowany w ustalonym terminie – podkreślił Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Zamówienie obejmuje 27 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do 5 sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego.
Bydgoski producent zaoferował pojazdy znanej już na Śląsku i w Zagłębiu rodziny Twist. Tramwaje o długości 32 metrów to unowocześniona wersja wagonu typu 2012N, które już jeżdżą we flocie Tramwajów Śląskich. Pesa zaproponowała pojazdy trzyczłonowe na czterech wózkach. Tramwaje o długości 25 m to nowy projekt Pesy. Pojazdy będą również trzyczłonowe, ale będą posiadać trzy wózki. Przedział pasażerski będzie wyposażony w układ wentylacji wymuszonej i klimatyzację, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, modem umożliwiający dostęp do Wi-Fi, monitoring, a także ekrany LCD.Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwszy nowy wagon ma trafić do przewoźnika w drugiej połowie 2019 roku. Termin realizacji ustalono dla wagonów 25-metrowych – do 31 marca 2020 r., a dla wagonów 32-metrowych – do 30 czerwca 2020 r. Przewidziano dostawy maksymalnie czterech pojazdów jednego typu na miesiąc. Oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji może zostać złożone najpóźniej do końca 2020 r., a wagony w ramach opcji mogą zostać dostarczone do 30 września 2022 r. Długie tramwaje mają zostać skierowane do
obsługi nowej trasy tramwajowej na południu Katowic.