Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na dostawę tramwajów o dwóch długościach. Przewoźnik znowu kupuje krótkie, 13,5-metrowe wozy o charakterze dwukierunkowym oraz jedno- i dwukierunkowe wagony o długości do 25 metrów. W zakupach mają pomóc środki unijne, z KPO oraz programu FEnIKS.
Tramwaje Śląskie właśnie ogłosiły ponowne postępowania przetargowe na dostawę nowych tramwajów. Przewoźnik rozpisał dwa przetargi, jeden dotyczący dostawy krótkich, 13,5-metrowych wagonów oraz drugi, podzielony na dwie części, dotyczący dostaw wagonów dłuższych, 22-25-metrowych. Przypomnijmy, że w pierwszym podejściu do zakupu obu typów taboru jedyne złożone oferty
(Modertransu na krótkie wozy oraz
Pesy na dłuższe) znacznie przekroczyły budżet przewoźnika,
przez co oba postępowania unieważniono.
Ponownie zakup krótkich wozów
Przewoźnik chce nabyć 10 tramwajów o długości co najmniej 13,5 metra, dwukierunkowych, jednoczłonowych i niskopodłogowych. Umowa ma zostać zawarta na 16 miesięcy, a zakup ma zostać dofinansowany z KPO.
W tym postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat wykonali dostawy dotyczące wyprodukowania i dostarczenia minimum 2 sztuk fabrycznie nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych o udziale niskiej podłogi min. 50% każda, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów Unii Europejskiej, bez względu na kraj pochodzenia wykonawcy i miejsce dostawy.
Nawet 65 tramwajów o długości do 25 metrów
Pierwsza część postępowania na wagony wieloczłonowe dotyczy dostawy 10 fabrycznie nowych tramwajów o długości w przedziale 22-25 metrów, jednokierunkowych o nowoczesnej konstrukcji, niskopodłogowych. W tym przypadku Tramwaje Śląskie chcą dofinansować to zamówienie ze środków z KPO, z czego wynika zapewne termin realizacji umowy, określony na zaledwie 16 miesięcy.
Druga część tego przetargu dotyczy dostawy 30 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów zarówno jedno- jak i dwukierunkowych o długości od 22 do 25 metrów. Spośród 30 tramwajów, 20 to pojazdy jednokierunkowe a 10 to wozy dwukierunkowe. Ta część przetargu zawiera również prawo opcji obejmujące do 25 tramwajów jednokierunkowych. Opcja będzie mogła zostać wykorzystana w pełnym lub tylko częściowym zakresie. Uruchomienie opcji może nastąpić w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast tramwaje z opcji mają trafić do spółki w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji.
Ta część przetargu ma zostać dofinansowana środkami z programu FEnIKS.
W obu częściach postępowania mogą wystartować wykonawcy, który wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat wykonali co najmniej jedną dostawę polegającą na wyprodukowaniu i dostarczeniu minimum 5 sztuk fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych o udziale niskiej podłogi na poziomie minimum 60%, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów UE bez względu na kraj pochodzenia wykonawcy i miejsce dostawy.
W każdym z przetargów o wyborze najlepszej oferty zdecyduje wyłącznie cena.
Przy realizacji całości zamówienia na wozy 25-metrowe Tramwaje Śląskie mogą nabyć aż 65 nowych tramwajów o długości do 25 metrów.
Czekamy na dokładną specyfikę kupowanych tramwajów.