Tramwaje Śląskie w ramach nowego projektu unijnego zamierzają domknąć pętlę wokół Sosnowca. Zaplanowano budowę ok. 1,5-kilometrowego torowiska wzdłuż ul. 11 Listopada oraz modernizację ok. 500 metrów starej trasy.
W 2022 r. Tramwaje Śląskie
oddały nową linię tramwajową w Sosnowcu na Zagórzu – do pętli na rondzie Jana Pawła II. W dalszym kroku trasa miałaby zostać wydłużona wzdłuż 11 Listopada do ronda Żołnierzy Wyklętych (trasa do Kazimierza Górniczego). Inwestycja jest częścią
dużego projektu unijnego, objętego wnioskiem aplikacyjnym, przygotowywanym przez spółkę. – Nowy odcinek połączy istniejące linie tramwajowe i spowoduje domknięcie pętli wokół Sosnowca. Da to duże możliwości przetrasowania linii tramwajowych i utworzenia nowych połączeń, poszerzając siatkę połączeń i zapewniając pasażerom większe możliwości komunikacji tramwajem po Sosnowcu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Projekt zakłada budowę nowego, dwutorowego torowiska o długości ok. 1500 m. – Projektowane nowe torowisko zlokalizowane jest w pasie rozdziału jezdni. W miejscach, gdzie szerokość jest niewystarczająca przewidziano poszerzenie na zewnątrz jezdni w kierunku chodników i poboczy. Torowisko wydzielone przewidziano w konstrukcji klasycznej natomiast fragment w jezdni w tzw. podlewie ciągłym – mówi Zowada. Zaplanowano też – w ramach tego projektu – przebudowę dalszego, ok. półkilometrowego odcinka torowiska do ul. Andersa. Na potrzeby inwestycji założono budowę nowej podstacji i zasilanie siecią kablową SN 20kV.
Przystanki przewidziano przy rondzie Jana Pawła II, przy ul. Hubala Dobrzańskiego, przy rondzie Żołnierzy Wyklętych. Nie przewidziano ingerencji w układ rozjazdów na skrzyżowaniu z Andersa. Na skrzyżowaniu z Klonową zostanie dodana nowa relacja na wprost – w ciągu 11 Listopada. Nie przewidziano jednak dodatkowych rozjazdów umożliwiających przejazd tramwajów w relacji Zagórze – Kazimierz Górniczy.
Nowe rozjazdy pojawią się oczywiście na rondzie Jana Pawła II. Oznacza to ingerencję w świeżo oddaną pętlę – inaczej niż np. w katowickim Brynowie, gdzie już wyprowadzono tory dla przyszłej linii tramwajowej. – Kiedy inwestycja tramwaju na Zagórzu była na etapie projektowym, jej kontynuacja w stronę Dańdówki nie była w żaden sposób przesądzona. Nie mieliśmy pewności, czy linia wzdłuż ul. 11 Listopada powstanie, zatem budowa rozjazdów z ronda Jana Pawła II była zbyt dużym ryzykiem. Z Brynowem sprawa wyglądała inaczej – tu mieliśmy deklarację władz Katowic, że niezależnie od wszystkiego linia na południe powstanie – wyjaśnia Andrzej Zowada.
Na jakim etapie jest przygotowanie inwestycji? – Dokumentacja projektowa dla tego zadania jest w fazie powstawania. Mamy już pozytywną decyzję środowiskową wydaną dla tej inwestycji. Kontynuowany jest proces projektowy. Na obecnym etapie projektant uzgadnia z gminą Sosnowiec zakres przebudowy skrzyżowania z ul. Hubala Dobrzańskiego. Dalszy harmonogram przygotowania inwestycji uzależniony jest od tych uzgodnień – mówi Andrzej Zowada.