W marcu do Tramwajów Śląskich ma dotrzeć pierwszy nowy jednoczłonowy tramwaj Modertransu. Natomiast w maju powinny rozpocząć się dostawy opóźnionych Twistów od Pesy. Dzięki rezygnacji przez Katowice z dofinansowania rozbudowy trasy tramwajowej na południu miasta możliwy ma być też zakup dalszych dziesięciu wagonów w ramach opcji przewidzianej w zawartych już umowach. Spółka zamierza też kontynuować modernizacje tramwajów typu 116Nd i Pt.
Plan Tramwajów Śląskich na rok 2020 obfituje w
szereg działań inwestycyjnych i remontowych. Ciekawie wygląda też kwestia, jeżeli chodzi o tabor. W tym roku Tramwaje Śląskie wzbogacą się w pojazdy z dwóch kontraktów – z Pesą i Modertransem.
Modertrans ma w sumie dostarczyć 10 częściowo niskopodłogowych tramwajów o długości 13,5 m – ośmiu jednokierunkowych i dwóch dwukierunkowych. Pierwszy z pojazdów jednokierunkowych
rozpoczyna właśnie jazdy homologacyjne w Poznaniu. – Firma Modertrans Poznań potwierdziła gotowość dostawy wagonów zgodnie z terminami ujętymi w przyjętym harmonogramie – tj. pierwszy wagon do końca marca, a ostatnie dwa wagony do końca czerwca 2020 r. – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
W ramach innej umowy bydgoska Pesa ma dostarczyć 27 pojazdów o długości do 25 m oraz ośmiu o długości do 32 m. Dostawy miały rozpocząć się już w zeszłym roku, ale realizacja opóźniła się. Dwa tygodnie temu przedstawiciele Tramwajów Śląskich wizytowali zakład Pesy. – W porównaniu do wizyty z końca grudnia nastąpił znaczny postęp realizacyjny. Pierwszy budowany wagon miał już wówczas zmontowane i polakierowane człony pudła, przygotowane do montażu instalacji wewnętrznych. Kolejne wagony są w różnych stadiach budowy konstrukcji wagonów – prace te postępują – mówi Zowada. Jak dodaje, producent
podtrzymał deklarację o zamiarze dostarczenia pierwszego wagonu w maju i zakończenia realizacji całego kontraktu w tym roku.
Oba kontrakty – z
Modertransem i
Pesą – zawierają opcję na dostawy dodatkowych tramwajów. – Zarząd spółki bardzo poważnie rozważa możliwość skorzystania z ujętych w obu umowach z producentami taboru zapisów dotyczących prawa opcji – czyli możliwości zamówienia dodatkowo pięciu wagonów z Modertransu i pięciu tramwajów 25-metrowych z Pesy – podkreśla Andrzej Zowada.
Zakup 10 tramwajów w ramach opcji miałby być sfinansowany w ramach III etapu projektu unijnego, którego realizacja będzie możliwa w związku z
rezygnacją przez Katowice z dofinansowania na budowę trasy tramwajowej na południe. Uwolnione środki miałyby też posłużyć do sfinansowania kolejnych remontów infrastruktury tramwajowej oraz zakupu pojazdów technicznych. – Zaproponowane zmiany w zakresie rzeczowo-finansowym etapu III projektu zostały zaakceptowany przez zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. Kolejnym etapem jest uzyskanie akceptacji zmian ze strony Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwego Ministerstwa. Liczymy na to, iż w drugiej połowie br. będziemy mogli podpisać umowę z CUPT na dofinansowanie etapu III naszego projektu – mówi rzecznik Tramwajów Śląskich.
Niewykluczone są też zakupy używanego taboru. – Badamy rynek wtórny, przede wszystkim zachodnioeuropejski, pod kątem możliwości pozyskania wagonów dwukierunkowych. Nie mamy tu preferencji co do konkretnego typu taboru – mówi Andrzej Zowada. Jak jednak zaznacza, na razie nie ma żadnych konkretnych decyzji.
Plan na ten rok obejmuje też działania remontowe, wykonywane przez wewnętrzny Zakład Usługowo-Remontowy. Dokończona ma być rozpoczęta w zeszłym roku modernizacja dwóch wagonów 116Nd oraz rozpoczęta i ukończona modernizacja trzeciego wagonu tej serii. – To pierwsze wagony w spółce, w których montowany jest system klimatyzacji przedziału pasażerskiego – podkreśla Andrzej Zowada. Ponadto dokończona ma zostać rozpoczęta w 2019 r. modernizacja wagonu Pt do standardu Ptm. Rozpoczęta i zakończona ma zostać modernizacja następnego wagonu oraz rozpoczęta modernizacja kolejnego wozu. Poza tym przewidziano wykonanie remontu bieżącego ośmiu wagonów typu 105N-HF.