Partner serwisu
Przestrzeń

Tramwaje Śląskie szykują nowy projekt unijny: Nowe trasy i tramwaje [schematy]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Śląskie zamierzają zrealizować kolejny, duży projekt unijny. Na liście – oprócz kolejnych remontów i modernizacji – znajdują się też dwie nowe trasy: w Sosnowcu i Katowicach oraz zakup taboru.

Tramwaje Śląskie rozpisały zapytanie ofertowe na wykonanie dokumentacji aplikacyjnej i studialnej dla kolejnego projektu unijnego. Spółka zamierza ubiegać się o środki w ramach programu FEnIKS 2021-27. Wykonawca będzie musiał przygotować model ruchu, prognozy ruchu, analizy kosztów i korzyści, studium wykonalności, wniosek o dofinansowanie. Dla części zadań spółka posiada już dokumentację projektową. Już wcześniej spółka rozpisała oddzielne postępowanie na przygotowanie programów funkcjonalno-użytkowych dla kolejnej części zadań.

W sumie lista podstawowa zawiera 15 projektów, z czego 12 dotyczy przebudowy infrastruktury, dwa – budowy nowych tras, a jedno – zakupu taboru. – Zadania związane z przebudową torowisk to kontynuacja zamierzeń inwestycyjnych spółki realizowanych od 2012 r. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe do projektu wytypowano zadania, które pozwolą na dokończenie prac modernizacyjnych na głównych ciągach komunikacyjnych oraz zadania, których realizacja będzie możliwa w perspektywie 2021-2027. Ostateczny zakres rzeczowy projektu zostanie ustalony na etapie opracowywania studium wykonalności – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Sporo remontów

Co więc spółka zamiera przebudować? W Będzinie będzie to modernizacja torowiska i sieci w ciągu Kołłątaja od „Nerki” do Paryskiej i od ul. Koszelew do granicy z Dąbrową Górniczą. Ponadto przewidziano modernizację sieci trakcyjnej na pośrednim odcinku – między ul. Paryską i ul. Koszelew. W Dąbrowie Górniczej założono modernizację torowiska od granicy z Będzinem do pętli KWK Paryż (pętla Urząd Pracy). W Sosnowcu przewidziano przebudowę torowiska i sieci na odcinku od drogi S86 do pętli Milowice.

Bogaty jest też program modernizacyjny w śląskiej części sieci tramwajowej. W Bytomiu założono modernizację infrastruktury tramwajowej wzdłuż Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego, a także trasy łączącej to miasto z Chorzowem – wzdłuż Katowickiej i Chorzowskiej na odcinku od Polnej do przystanku Łagiewniki Cmentarz (sieć trakcyjna częściowo). W Chorzowie założono przebudowę torowiska wzdłuż Katowickiej od Metalowców do Nowej, w Katowicach – w ciągu 1 Maja i Obrońców Westerplatte od wiaduktu DK79 do Baterpolu. W Rudzie Śląskiej – przebudowę torowiska i sieci od pętli Chebzie (rejon podstacjia) do osiedla Kaufhaus, a także modernizację układów zasilania i budowę podstacji trakcyjnej Wirek. W Świętochłowicach realizowany będzie wspólny projekt z miastem, związany z budową węzła przesiadkowego Mijanka – po stronie Tramwajów Śląskich będzie modernizacja torowiska i sieci.

– Zadania związane z przebudową istniejącej infrastruktury nie zawierają znaczących zmian funkcjonalnych. W przypadku zadania związanego z przebudową torowiska tramwajowego w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach zaplanowano częściową korektę układu torowego głowicy wyjazdowej z zajezdni, jednak prace projektowe nie zostały jeszcze zakończone – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Nowe trasy i tabor

Lista obejmuje też dwa projekty związane z budową nowych tras. To już dawno zapowiadania budowa trasy na południe Katowic łączącej pętlę na Brynowie z Kostuchną. Druga inwestycja miałaby znaleźć się w Sosnowcu – chodzi o budowę torowiska wzdłuż 11 listopada od Rydza-Śmigłego do Andersa – czyli kontynuację nowo wybudowanej trasy na Zagórze. To 1,4 km nowego torowiska oraz ok. 350 m przebudowanego torowiska na odcinku Makuszyńskiego – Andersa, będącego częścią trasy linii 27 do Kazimierza Górniczego.

Ostatnie zadanie w projekcie dotyczy zakupu taboru. – Aktualnie jest to 10 tramwajów dwukierunkowych o długości 25 m z możliwością rozszerzenia zakresu o zakup 20 tramwajów jednokierunkowych. Ostateczny zakres zostanie ustalony na etapie opracowywania studium wykonalności – zaznacza Zowada.

Lista rezerwowa

Tramwaje Śląskie przygotowały też bogatą listę zadań dodatkowych (rezerwowych), zawierającej aż 19 pozycji. Większość to modernizacje, ale są też rozbudowy torowisk. W Będzinie przewidziano przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu DW910 od "Nerki" do granicy z Czeladzią oraz od "Nerki" do zajezdni (Rejon nr 1). Kontynuacją jest projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w Czeladzi wzdłuż DK 94 od granicy z Będzinem do końca rozjazdu za wiaduktem kolejowym. W Sosnowcu założono modernizację torów i sieci wzdłuż Narutowicza od ronda Ludwik do wiaduktu nad 3 Maja.

Sporo zadań rezerwowych znalazło się w Bytomiu. To przede wszystkim budowa nowej linii tramwajowej do Miechowic, przebudowa torów i sieci na wcześniejszym odcinku – od Urzędu Miasta do pętli Wrocławska, przebudowa infrastruktury w ciągu Powstańców Warszawskich od Sądowej do Moniuszki wraz z dobudową torowiska w kierunku pl. Wolskiego do skrzyżowania z Jagiellońską, przebudowa torowiska i sieci w Zabrzańskiej i Konstytucji od Wytrwałych do Osiedla pod Brzozami oraz w Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Małgorzatki.


mat. Tramwaje Śląskie

W Gliwicach założono przebudowę głowicy rozjazdowej na terenie zajezdni (Rejon nr 4). W Katowicach – przebudowę torowiska i sieci wzdłuż Korfantego na odcinku od pętli Słoneczna do pl. Alfreda, przebudowę infrastruktury wzdłuż Telewizyjnej od pl. Alfreda do granicy z Siemianowicami Śląskimi, modernizację torowiska od pętli Zachodniej do pętli Wschodniej (wraz z pętlą Zachodnią). W Rudzie Śląskiej – przebudowę torów i sieci wzdłuż Katowickiej od ronda Powstańców Śląskich do granicy ze Świętochłowicami. W Siemianowicach Śląskich założono budowę nowej linii tramwajowej do Katowickiej, przez Starą Katowicką, do pętli przy skrzyżowaniu Kapicy i alei Młodych.


mat. Tramwaje Śląskie

W Świętochłowicach zaplanowano trzy zadania: przebudowę torowiska i sieci od granicy z miastem Ruda Śląska do przystanku Mijanka, przebudowę infrastruktury w Bytomskiej od Bankowej do Krasickiego, przebudowę torów i sieci wzdłuż Katowickiej od Żołnierskiej do Szkolnej. W Zabrzu – jedno zadanie związane z przebudową sieci trakcyjnej w Makoszowskiej od 3 Maja do osiedla Janek.

– W przypadku zadań (z listy dodatkowej) związanych z przebudową istniejących torowisk nie wykluczamy, że któreś z nich zostanie włączone do projektu w ramach jego rozszerzenia lub zastąpienia innego zadania lub zostanie zrealizowane ze środków własnych spółki – wyjaśnia Zowada.

Terminy

Termin składania ofert w zapytaniu ofertowym, prowadzonym za pomocą Bazy Konkurencyjności, mija 29 stycznia. Jedynym kryterium wyboru jest cena.

Dokumentacja aplikacyjna, obejmująca podstawowy zakres rzeczowy, w tym zakup tramwajów oraz budowę nowych tras w Katowicach i Sosnowcu, ma być gotowa do 26 czerwca 2024 r. Postępowanie obejmuje też wykonanie studium przedprojektowego dla wspomnianej nowej linii tramwajowej w Bytomiu od pętli Wrocławska do Miechowic, które ma być gotowe do 28 lutego 2025 r. Podobne studium przedprojektowe dla nowej linii tramwajowej w Siemianowicach Śląskich ma być gotowe do 30 kwietnia 2025 r.

Do końca 2029 r. zamawiający może skorzystać z prawa opcji, obejmującego aktualizację dokumentacji aplikacyjnej dla projektu. Zaktualizowane opracowania mają być być wykonane do 1 marca 2030 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świętochłowice szykują się na powrót tramwajów do Chropaczowa

Przestrzeń

Świętochłowice szykują się na powrót tramwajów do Chropaczowa

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2024

Bytom: Wracają tramwaje na Stroszek i do Szkoły Medycznej

Komunikacja

Katowice: Otwarcie nowej trasy tramwajowej jeszcze przed świętami

Przestrzeń

GZM przejmuje kolejne akcje Tramwajów Śląskich

Prawo & Finanse

GZM przejmuje kolejne akcje Tramwajów Śląskich

Jakub Rösler 30 października 2023

Zobacz również:

Świętochłowice szykują się na powrót tramwajów do Chropaczowa

Przestrzeń

Świętochłowice szykują się na powrót tramwajów do Chropaczowa

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2024

Bytom: Wracają tramwaje na Stroszek i do Szkoły Medycznej

Komunikacja

Katowice: Otwarcie nowej trasy tramwajowej jeszcze przed świętami

Przestrzeń

GZM przejmuje kolejne akcje Tramwajów Śląskich

Prawo & Finanse

GZM przejmuje kolejne akcje Tramwajów Śląskich

Jakub Rösler 30 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5