Tramwaje Śląskie zamierzają zrealizować kolejny, duży projekt unijny. Na liście – oprócz kolejnych remontów i modernizacji – znajdują się też dwie nowe trasy: w Sosnowcu i Katowicach oraz zakup taboru.
Tramwaje Śląskie rozpisały zapytanie ofertowe na wykonanie dokumentacji aplikacyjnej i studialnej dla kolejnego projektu unijnego. Spółka zamierza ubiegać się o środki w ramach programu FEnIKS 2021-27. Wykonawca będzie musiał przygotować model ruchu, prognozy ruchu, analizy kosztów i korzyści, studium wykonalności, wniosek o dofinansowanie. Dla części zadań spółka posiada już dokumentację projektową. Już wcześniej spółka rozpisała oddzielne postępowanie na przygotowanie programów funkcjonalno-użytkowych dla kolejnej części zadań.
W sumie lista podstawowa zawiera 15 projektów, z czego 12 dotyczy przebudowy infrastruktury, dwa – budowy nowych tras, a jedno – zakupu taboru. – Zadania związane z przebudową torowisk to kontynuacja zamierzeń inwestycyjnych spółki realizowanych od 2012 r. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe do projektu wytypowano zadania, które pozwolą na dokończenie prac modernizacyjnych na głównych ciągach komunikacyjnych oraz zadania, których realizacja będzie możliwa w perspektywie 2021-2027. Ostateczny zakres rzeczowy projektu zostanie ustalony na etapie opracowywania studium wykonalności – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Sporo remontówCo więc spółka zamiera przebudować? W
Będzinie będzie to modernizacja torowiska i sieci w ciągu Kołłątaja od „Nerki” do Paryskiej i od ul. Koszelew do granicy z Dąbrową Górniczą. Ponadto przewidziano modernizację sieci trakcyjnej na pośrednim odcinku – między ul. Paryską i ul. Koszelew. W
Dąbrowie Górniczej założono modernizację torowiska od granicy z Będzinem do pętli KWK Paryż (pętla Urząd Pracy). W
Sosnowcu przewidziano przebudowę torowiska i sieci na odcinku od drogi S86 do pętli Milowice.
Bogaty jest też program modernizacyjny w śląskiej części sieci tramwajowej. W
Bytomiu założono modernizację infrastruktury tramwajowej wzdłuż Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego, a także trasy łączącej to miasto z Chorzowem – wzdłuż Katowickiej i Chorzowskiej na odcinku od Polnej do przystanku Łagiewniki Cmentarz (sieć trakcyjna częściowo). W
Chorzowie założono przebudowę torowiska wzdłuż Katowickiej od Metalowców do Nowej, w
Katowicach – w ciągu 1 Maja i Obrońców Westerplatte od wiaduktu DK79 do Baterpolu. W
Rudzie Śląskiej – przebudowę torowiska i sieci od pętli Chebzie (rejon podstacjia) do osiedla Kaufhaus, a także modernizację układów zasilania i budowę podstacji trakcyjnej Wirek. W
Świętochłowicach realizowany będzie wspólny projekt z miastem, związany z budową węzła przesiadkowego Mijanka – po stronie Tramwajów Śląskich będzie modernizacja torowiska i sieci.
– Zadania związane z przebudową istniejącej infrastruktury nie zawierają znaczących zmian funkcjonalnych. W przypadku zadania związanego z przebudową torowiska tramwajowego w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach zaplanowano częściową korektę układu torowego głowicy wyjazdowej z zajezdni, jednak prace projektowe nie zostały jeszcze zakończone – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Nowe trasy i taborLista obejmuje też dwa projekty związane z budową nowych tras. To już dawno zapowiadania budowa trasy na południe
Katowic –
łączącej pętlę na Brynowie z Kostuchną. Druga inwestycja miałaby znaleźć się w
Sosnowcu – chodzi o budowę torowiska wzdłuż 11 listopada od Rydza-Śmigłego do Andersa – czyli kontynuację nowo wybudowanej trasy na Zagórze. To 1,4 km nowego torowiska oraz ok. 350 m przebudowanego torowiska na odcinku Makuszyńskiego – Andersa, będącego częścią trasy linii 27 do Kazimierza Górniczego.
Ostatnie zadanie w projekcie dotyczy zakupu taboru. – Aktualnie jest to 10 tramwajów dwukierunkowych o długości 25 m z możliwością rozszerzenia zakresu o zakup 20 tramwajów jednokierunkowych. Ostateczny zakres zostanie ustalony na etapie opracowywania studium wykonalności – zaznacza Zowada.
Lista rezerwowaTramwaje Śląskie przygotowały też bogatą listę zadań dodatkowych (rezerwowych), zawierającej aż 19 pozycji. Większość to modernizacje, ale są też rozbudowy torowisk. W
Będzinie przewidziano przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu DW910 od "Nerki" do granicy z Czeladzią oraz od "Nerki" do zajezdni (Rejon nr 1). Kontynuacją jest projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w
Czeladzi wzdłuż DK 94 od granicy z Będzinem do końca rozjazdu za wiaduktem kolejowym. W
Sosnowcu założono modernizację torów i sieci wzdłuż Narutowicza od ronda Ludwik do wiaduktu nad 3 Maja.
Sporo zadań rezerwowych znalazło się w
Bytomiu. To przede wszystkim budowa nowej linii tramwajowej do Miechowic, przebudowa torów i sieci na wcześniejszym odcinku – od Urzędu Miasta do pętli Wrocławska, przebudowa infrastruktury w ciągu Powstańców Warszawskich od Sądowej do Moniuszki wraz z
dobudową torowiska w kierunku pl. Wolskiego do skrzyżowania z Jagiellońską, przebudowa torowiska i sieci w Zabrzańskiej i Konstytucji od Wytrwałych do Osiedla pod Brzozami oraz w Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Małgorzatki.
mat. Tramwaje ŚląskieW
Gliwicach założono przebudowę głowicy rozjazdowej na terenie zajezdni (Rejon nr 4). W
Katowicach – przebudowę torowiska i sieci wzdłuż Korfantego na odcinku od pętli Słoneczna do pl. Alfreda, przebudowę infrastruktury wzdłuż Telewizyjnej od pl. Alfreda do granicy z Siemianowicami Śląskimi, modernizację torowiska od pętli Zachodniej do pętli Wschodniej (wraz z pętlą Zachodnią). W
Rudzie Śląskiej – przebudowę torów i sieci wzdłuż Katowickiej od ronda Powstańców Śląskich do granicy ze Świętochłowicami. W
Siemianowicach Śląskich założono
budowę nowej linii tramwajowej do Katowickiej, przez Starą Katowicką, do pętli przy skrzyżowaniu Kapicy i alei Młodych.
mat. Tramwaje ŚląskieW
Świętochłowicach zaplanowano trzy zadania: przebudowę torowiska i sieci od granicy z miastem Ruda Śląska do przystanku Mijanka, przebudowę infrastruktury w Bytomskiej od Bankowej do Krasickiego, przebudowę torów i sieci wzdłuż Katowickiej od Żołnierskiej do Szkolnej. W
Zabrzu – jedno zadanie związane z przebudową sieci trakcyjnej w Makoszowskiej od 3 Maja do osiedla Janek.
– W przypadku zadań (z listy dodatkowej) związanych z przebudową istniejących torowisk nie wykluczamy, że któreś z nich zostanie włączone do projektu w ramach jego rozszerzenia lub zastąpienia innego zadania lub zostanie zrealizowane ze środków własnych spółki – wyjaśnia Zowada.
TerminyTermin składania ofert w zapytaniu ofertowym, prowadzonym za pomocą Bazy Konkurencyjności, mija 29 stycznia. Jedynym kryterium wyboru jest cena.
Dokumentacja aplikacyjna, obejmująca podstawowy zakres rzeczowy, w tym zakup tramwajów oraz budowę nowych tras w Katowicach i Sosnowcu, ma być gotowa do 26 czerwca 2024 r. Postępowanie obejmuje też wykonanie studium przedprojektowego dla wspomnianej nowej linii tramwajowej w Bytomiu od pętli Wrocławska do Miechowic, które ma być gotowe do 28 lutego 2025 r. Podobne studium przedprojektowe dla nowej linii tramwajowej w Siemianowicach Śląskich ma być gotowe do 30 kwietnia 2025 r.
Do końca 2029 r. zamawiający może skorzystać z prawa opcji, obejmującego aktualizację dokumentacji aplikacyjnej dla projektu. Zaktualizowane opracowania mają być być wykonane do 1 marca 2030 r.