Tramwaje Śląskie zaakceptowały oferty na dostawę nowych tramwajów, przez co do spółki mają trafić jednoczłonowe Moderusy Gamma oraz 25-metrowe wagony z Pesy, w wersji jedno, jak i dwukierunkowej. Po uprawomocnieniu wyboru przewoźnik będzie mógł zawrzeć umowy na zakup nowych tramwajów.
Tramwaje Śląskie właśnie rozstrzygnęły dwa przetargi na zakup nowych tramwajów. Przewoźnik zdecydował o wyborze najlepszej oferty zarówno w postępowaniu dotyczącym dostawy krótkich, 13,5-metrowych wagonów jak i w przypadku dostawy jedno- oraz dwukierunkowych tramwajów o długości w przedziale 22-25 metrów. W obu przypadkach jedyne złożone oferty otrzymały maksymalną liczbę punktów.
Nowe, krótkie Moderusy
Przypomnijmy, że dostawą krótkich, jednoczłonowych tramwajów był zainteresowany
wyłącznie Modertrans. Oferując dostawę 10 nowych tramwajów za 96,844 mln złotych brutto / 78,735 mln złotych netto natomiast budżet Tramwajów Śląskich był dużo niższy i opiewał na 63,96 mln złotych (prawdopodobnie brutto, choć przewoźnik nie sprecyzował tej informacji).
Wybór oferty producenta z Poznania oznacza, że Tramwaje Śląskie zakupią następne jednoczłonowe Moderusy. Przypomnijmy, że przewoźnik z województwa śląskiego posiada już kilkanaście takich wagonów, służących chociażby do obsługi linii nr 38 w Bytomiu.
Nawet 65 nowych wozów z Pesy
W przypadku postępowania na dostawę tramwajów o długości 22-25 metrów jedyną ofertę
złożyła Pesa. Ten przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza z nich dotyczyła dostawy 10 fabrycznie nowych tramwajów o długości w przedziale 22-25 metrów, jednokierunkowych. Ta część zamówienia miałaby zostać dofinansowana środkami z KPO, na rozdanie których
wciąż czekamy.
Druga część tego przetargu dotyczyła dostawy 30 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów zarówno jedno- jak i dwukierunkowych o długości od 22 do 25 metrów. Spośród 30 tramwajów, 20 to pojazdy jednokierunkowe a 10 to wozy dwukierunkowe. Ta część przetargu zawiera również prawo opcji obejmujące do 25 tramwajów jednokierunkowych. Opcja będzie mogła zostać wykorzystana w pełnym lub tylko częściowym zakresie. Uruchomienie opcji może nastąpić w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast tramwaje z opcji mają trafić do spółki w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji. Ta część przetargu ma zostać dofinansowana środkami z programu FEnIKS.
Pierwsza część zamówienia
została wyceniona przez producenta z Bydgoszczy na 170,519 mln złotych brutto przy budżecie Tramwajów Śląskich określonym na 136,653 mln złotych brutto. Na realizację drugiej części zamówienia przewoźnik chciał przeznaczyć 760,509 mln złotych brutto, natomiast Pesa wyceniła tę część na 935,074 mln złotych brutto.