W ostatnim okresie Tramwaje Śląskie otrzymały dodatkowe fundusze unijne. Sfinansują one tzw. IV część projektu unijnego – obejmującego już dokonane zakupy taboru: zarówno Twisty, jak i Moderusy.
Jak
pisaliśmy, niedawno CUPT opublikował wyniki dodatkowego konkursu na rozdysponowanie środków w ramach POIiŚ. Obejmował on projekty związane z zakupem taboru autobusowego nisko- i zeroemisyjnego – z napędem elektrycznym, wodorowym lub gazowym (LNG i CNG) oraz taboru tramwajowego i trolejbusowego. W sumie do wykorzystania było 150 mln zł, co pozwoliło na częściowe sfinansowanie trzech projektów tramwajowych, realizowanych
przez MPK Kraków, MPK Wrocław i Tramwaje Śląskie.
Ten ostatni określany jest mianem IV części wielkiego projektu unijnego, jaki realizowany jest na terenie Śląska i Zagłębia. W sumie, w ramach tego uzupełniającego naboru, Tramwaje Śląskie zgłosiły projekt o wartości 42,4 mln zł, z czego koszty kwalifikowalne – dla których można ubiegać się o dofinansowanie – to 34,3 mln zł. Spółka wnioskowała o 29,2 mln zł, a ostatecznie otrzymała 21,5 mln zł.
– Zakres projektu obejmuje zakup sześciu tramwajów (w tym pięciu tramwajów jednokierunkowych 25 m zakupionych w ramach prawa opcji produkcji Pesa Bydgoszcz i jeden tramwaj dwukierunkowy 15 m produkcji Modertrans Poznań). Tramwaje zostały odebrane w latach 2021-2022 – informuje Joanna Olszówka z Tramwajów Śląskich.
W sumie, zgodnie z umową z 2018 r., Pesa
dostarczyła 40 tramwajów, z czego pięć było objętych zamówieniem opcjonalnym. W 2018 r. Tramwaje Śląskie podpisały natomiast umowę z Modertransem
na dostawy 15 tramwajów jednoczłonowych, z czego pięć w ramach opcji. W 2021 r. spółka
dokupiła jeden krótki pojazd w wersji dwukierunkowej.