Tramwaje Śląskie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 10 krótkich jednoczłonowych dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych tramwajów. O zamówienie – bez zaskoczeń – ubiega się wyłącznie Modertrans, który jako jedyny dostarczał podobne pojazdy na polski rynek. Oferta jednak jednak droga.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziesięciu fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych o długości min. 13,5 m. Szerokość określono na 2,3-2,4 m, a pojemność na 90 pasażerów (przy normie 0,2 m2 na pasażera stojącego), w tym min. 18 na miejscach siedzących.
Udział niskiej podłogi, zlokalizowanej w środkowej części wagonu, musi wynosić min. 30% – z wejściem na wysokości 370 mm, a w pozostałych strefach 390 mm. Część wysokopodłogowa nie może być wyższa niż 540 mm. Pomiędzy częścią niskopodłogową a wysokopodłogową dopuszczony jest jeden stopień. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Dzisiaj (26 lipca) minął termin składania ofert. Wystartował jedynie Modertrans, który jest gotów dostarczyć tramwaje za 101,721 mln zł brutto (82,700 mln zł netto). To sporo powyżej budżetu określonego na 63,960 mln zł.
Teraz Tramwaje Śląskie muszą podjąć decyzję, czy są w stanie zwiększyć budżet. Na dostawy przeznaczono 18 miesięcy – nie później niż do połowy czerwca 2026 r. Zamawiający zamierza ubiegać się o środki z KPO.
Tramwaje Śląskie posiadają już tramwaje tego typu. Dostarczył je w latach 2020-21 Modertrans. W sumie na stanie spółki znajduje się 13 wozów jednokierunkowych Moderus Beta MF10AC oraz trzy wozy dwukierunkowe Moderus Beta MF11AC BD. Te drugie są przeważnie wykorzystywane na linii 38 w Bytomiu. W 2021 r. za wóz w wersji dwukierunkowej Tramwaje Śląskie
zapłaciły 5,215 mln zł brutto.
Równolegle
trwa przetarg na dostawy 40 tramwajów o długości do ok. 25 m z możliwością powiększenia zamówienia o kolejne 25 pojazdów. Otwarcie ofert niebawem.