Bez zaskoczeń w przetargu na dostawy nowych, dwukierunkowych tramwajów o długości 13,5 metra dla Tramwajów Śląskich. Realizacji zamówienia, w rekordowo krótkim czasie, chce się podjąć tylko Modertrans. Oferta producenta znacznie przekracza jednak budżet przewoźnika.
Tramwaje Śląskie ponownie otrzymały tylko jedną ofertę na
dostawę nowych, jednoczłonowych tramwajów dwukierunkowych o długości co najmniej 13,5 metra. Złożył ją poznański Modertrans, który dostarczał już przewoźnikowi tego typu tramwaje. Producent z Poznania wycenił dostawę 10 nowych tramwajów na 96,844 mln złotych brutto / 78,735 mln złotych netto natomiast budżet Tramwajów Śląskich jest dużo niższy i opiewa na 63,96 mln złotych (prawdopodobnie brutto, choć przewoźnik nie sprecyzował tej informacji).
Przypomnijmy, że jest to drugie podejście do zakupu następnych krótkich tramwajów przez Tramwaje Śląskie. Pierwszy przetarg na ich zakup
unieważniono z powodu zbyt wysokiej ceny zaoferowanej przez Modertrans. Aktualnie przewoźnik z województwa śląskiego planuje nabyć 10 tramwajów dwukierunkowych, które mają zabierać na pokład co najmniej 90 pasażerów, z czego minimum 18 na miejscach siedzących, przy normie 0,2 m2 na jednego pasażera stojącego. Tramwaje Śląskie wymagają, żeby liczba siedzeń zwrócona w obu kierunkach jazdy była identyczna. Spółka dopuszcza też montaż składanych siedzeń zamontowanych oparciem do ściany tramwaju w części niskopodłogowej.
Udział niskiej podłogi nie może być mniejszy niż 30% długości przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu. Niska podłoga musi być zlokalizowana w środkowej części tramwaju, choć dopuszcza się także niską podłogę na pomostach. Jako część niskopodłogową należy rozumieć podłogę o wysokości 37 centymetrów w strefie drzwiowej oraz 39 centymetrów dla pozostałych stref. Część wysokopodłogowa to miejsca, gdzie podłoga nie może być umiejscowiona wyżej niż 54 centymetry. Wszystkie podane wartości należy rozumieć jako odległość od poziomu główki szyny. Różnica między strefą nisko- a wysokopodłogową musi być jednostopniowa.
Więcej o wymaganiach technicznych stawianych nowym wagonom
piszemy tutaj.Tramwaje Śląskie chciałyby, żeby dostawa 10 nowych tramwajów została zrealizowana w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do 15 czerwca 2026 roku, co prawie na pewno oznacza, że przewoźnik chciałby pozyskać środki na zakup tramwajów z konkursu w ramach KPO, o którym
pisaliśmy w tym miejscu.