Na początku tygodnia do Tramwajów Śląskich dotarł pierwszy z nowych Moderusów. Zanim wyjedzie na trasę, musi zostać odebrany przez spółkę. To się jednak odwlecze w czasie. – Na Na razie nic z wagonami nie będzie się działo. Później, po powrocie do normy sytuacji epidemiologicznej, wznowimy procedurę odbiorową – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Spółka Tramwaje Śląskie zamówiła w poznańskim Modertransie 10 nowych wagonów jednoczłonowych, z czego dwa będą tramwajami dwukierunkowymi. Przewidziano też opcję w postaci możliwości zwiększenia zamówienia o kolejne pięć pojazdów jednokierunkowych. Konstrukcja i design pojazdów bazują na Moderusach Gamma.
W połowie lutego
pierwszy pojazd rozpoczął jazdy próbne w Poznaniu w ramach uzyskiwania homologacji. – Z moich informacji wynika, że jest już po wszystkich badaniach i próbach, i dokumenty homologacyjne zostały złożone w ubiegłym tygodniu do właściwego urzędu – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Niedawno – w nocy z 15 na 16 marca – do zajezdni Rejonu nr 2 w Katowicach dotarł pierwszy z pojazdów. Teraz tramwaj powinien przechodzić odbiory, ale te – póki co – są wstrzymane. – Na razie, na czas stanu epidemicznego, nic z wagonami nie będzie się działo. Będą stawiane w hali zajezdni w Katowicach, zamknięte i nie będą ruszane. Później, po powrocie do normy sytuacji epidemiologicznej, wznowimy procedurę odbiorową, a następnie będziemy szkolić motorniczych i pracowników zaplecza technicznego – mówi Zowada.
Procedura odbiorowa – gdy zostanie wznowiona – będzie dwustopniowa. W pierwszej kolejności zostanie sprawdzona zgodność z wymaganiami specyfikacji zamówienia, prawidłowość parametrów techniczno-ruchowych i funkcjonowanie poszczególnych zespołów pojazdu. Następnie zostanie wykonana 24-godzinna jazda testowa na infrastrukturze Tramwajów Śląskich (przy kolejnych wagonach wymagana będzie już jazda 12-godzinna) i przekazane zostaną komplet dokumentów oraz pakiet naprawczy.
Zgodnie z umową zamówienie podstawowe w zakresie dostaw dziesięciu pojazdów powinno zostać zrealizowane do końca czerwca. – Prowadzimy cały czas monitoring produkcji i nie widzimy zagrożenia dla dochowania tego terminu – zapewnia rzecznik Tramwajów Śląskich. Na razie spółka nie zdradza, gdzie docelowo będą stacjonować pojazdy oraz jakie linie obsługiwać. – Tę informację przekażemy podczas oficjalnej prezentacji wagonu – mówi Zowada. Wiadomo, że dwukierunkowe pojazdy trafią na
wydłużoną linię 38.