To będzie kolejny pracowity rok dla Tramwajów Śląskich. Spółka planuje rozpocząć realizację kolejnych projektów unijnych, w tym budowę nowej linii tramwajowej w ciągu Grundmanna w Katowicach. Niektóre zadania będą wymuszać całkowitą przerwę w ruchu.
Jeżeli chodzi o projekt unijnego, zaplanowano w tym roku realizację kilkanastu działań. W Zagłębiu zaplanowano
przebudowę trasy ciągu Małobądzkiej w
Będzinie oraz Będzińskiej w
Sosnowcu oraz budowę
linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze w Sosnowcu. Ponadto w Sosnowcu zaplanowano przebudowę t
rasy w ciągu Wojska Polskiego od Andersa do Orląt Lwowskich oraz w ciągu Małachowksiego od Mościckiego do 3 Maja (oba zadania będą wiązać się ze wstrzymaniem ruchu). Poza tym przewidziano przebudowę trasy w ciągu Andersa i 1 Maja od Andersa do ronda Zagłębia Dąbrowskiego (Gierka).
W
Dąbrowie Górniczej kontynuowane sa prace przy
przebudowie torowiska wydzielonego w ciągu Kasprzaka na odcinku od Piłsudskiego do ul. Zaplecze (trwa przerwa w ruchu, która ma zakończyć się w tym kwartale). Ponadto zaplanowano
przebudowę torowiska w ciągu Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego od pętli Urząd Pracy (KWK Paryż) do Kasprzaka.
Sporo prac przewidziano w śląskiej części sieci tramwajowej. W
Chorzowie rozpoczęły się niedawno pracy przy przebudowie
torowiska w ciągu 3 Maja. Planowane są też prace
w ciągu Hajduckiej oraz
w ul. Powstańców od Rynku do Chrobrego. Obie inwestycje wiążą się ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego. Przewidziano również modernizację układu torowo-sieciowego na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego oraz torowiska
na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszki do Metalowców.
W
Zabrzu kontynuowane są prace
wzdłuż Powstańców Śląskich i Religi od Wolności do Stalmacha, zaplanowano też roboty w ciągu Mikluczyckiej od pętli Mikulczyce do Daszyńskiego. Obie inwestycje wiążą się z przerwą w ruchu. Ponadto przewidziano realizację zadań związanych z przebudową przejazdu drogowo-tramwajowego ul. Knurowskiej z ul. Wolności na granicy z Gliwicami, torowiska
w ciągu Wolności od Piłsudskiego do Miarki, od Floriana (Browaru) do granicy z Rudą Śląską oraz
w ciągu Bytomskiej od Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice.
W
Bytomiu przewidziano przebudowę torowiska
w ciągu Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego, w centrum od skrzyżowania Powstańców Warszawskich z Sądową do Zajezdni Stroszek oraz w ciągu Powstańców Warszawskich od skrzyżowania z Sądową do skrzyżowania z Moniuszki. Z wyłączeniem ruchu w całym zakresie wiązać się będzie projekt przebudowy torowiska
w ul. Piekarskiej wraz z Sądową oraz
w ciągu Frycza Moderzewskiego.
W
Rudzie Śląskiej zaplanowano przebudowę torów
w ciągu Karola Goduli, co będzie się wiązać z przerwą w ruchu. W
Katowicach ma rozpocząć się budowa linii tramwajowej
w ciągu Grundmanna, łączącej Chorzowską z Gliwicką. Zaplanowano również
modernizację trasy linii 14 w
Mysłowicach w ciągu Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego, Powstańców, co wymagać będzie wstrzymania ruchu.
W
Świętochłowicach z przerwą w ruchu będą wiązać się zadania związane z przebudową trasy tramwajowej w ciągu Łagiewnickiej oraz
Chorzowskiej do Karola Goduli w Rudzie Śląskiej. Ponadto zaplanowano przebudowę trasy w ciągu Katowickiej od granicy z Chorzowem do Żołnierskiej.
W tym roku Tramwaje Śląskie – jeżeli chodzi o
inwestycje nieunijne – będą kontynuować sporo prac rozpoczętych w zeszłym roku. To m.in. modernizacja torowiska w Zabrzu w ciągu Bytomskiej od Młyńskiej do Hagera, w Katowicach w ciągu al. Korfantego – Mijanka Wełnowiec oraz w Rudzie Śląskiej wzdłuż Niedurnego na odcinku od Huty Pokój do ul. Podgórze. Kontynuowane będą też prace torowe związane z realizacją węzłów przesiadkowych Brynów i Zawodzie w Katowicach.
Rozpocząć się mają prace w Zabrzu w ciągu Bytomskiej od Hagera do Stalmacha oraz w Rudzie Śląskiej w ciągu Niedurnego od Grochowskiej do wiaduktu drogowego. Zaplanowano również modernizację głowicy wjazdowej do zajezdni Łagiewniki w Bytomiu, modernizacje przejazdów drogowo-tramwajowych, rozjazdów torowych, układów zasilania w podstacjach oraz dalsze uwalnianie budynków od mocowań sieci trakcyjnej.
– Wszystkie powyższe elementy są planem, który jeszcze może ewoluować – zwłaszcza dotyczy to realizacji zadań projektu unijnego, które są dość elastyczne pod względem terminów realizacji, uzależnionych od wielu zmiennych – zastrzega Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.