Ruszył zapowiadany przetarg na wznowienie wstrzymanej w styczniu 2023 r. przebudowy ok. 1,5-kilometrowego odcinka torowiska z pasem drogowym w Mysłowicach w ciągu ul. Bytomskiej, Starokościelnej, Krakowskiej, Szymanowskiego i Powstańców wraz z pętlą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to roboty zakończą się w przyszłym roku.
Przebudowa torów i pasa drogowego w Mysłowicach
wystartowała pod koniec lipca 2021 r. Roboty miały zakończyć się pierwotnie we wrześniu 2022 r. W styczniu 2023 r. Tramwaje Śląskie i Mysłowice
zdecydowały o zerwaniu umowy z firmą NDI na remont torów w Mysłowicach, zarzucając wykonawcy opieszałość i nierzetelność. Wykonawca
wskazywał jednak na liczne błędy i braki w dokumentacji.
Dokonano już inwentaryzacji placu budowy i sporządzono zamienne projekty wykonawcze, co pozwoliło na rozpisanie przetargu na dokończenie robót. W wielu miejscach kontynuowane będą roboty rozbiórkowe, niektóre wykonane już roboty muszą zostać poprawione (np. fundamenty słupów).
Termin składania ofert mija 16 października. O wyborze decydują cena (90%) oraz doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (10%). Na realizację całości przeznaczono pięć miesięcy.
Zakres prac Tramwajów Śląskich obejmuje torowisko oraz układ drogowy od krawężnika do krawężnika (bez ronda). Zakres prac miasta – krawężniki, chodniki, zjazdy, miejsca postojowe oraz rondo. Roboty podzielono na pięć etapów, które mogą być realizowane jednocześnie. Etap I obejmuje pętlę przy dworcu wraz ze Strażacką. Na roboty przeznaczono trzy miesiące. Etap II – odcinek wzdłuż Krakowskiej i Szymanowskiego, na co przeznaczono pięć miesięcy. Etap III – ul. Powstańców. Czas realizacji określono na trzy miesiące. Ostatni etap dotyczy Starokościelnej i Bytomskiej na odcinku od Krakowskiej do Świerczyny, na co przeznaczono trzy miesiące.
Jak wylicza spółka, zadanie obejmuje ok. 1 420 mtp dwutorowej linii tramwajowej oraz ok. 2 900 mtp jednotorowej linii tramwajowej. Teraz torowisko na całej długości – od przystanku Mysłowice Szpital do dworca – będzie dwutorowe. W ciągu ul. Powstańców zostanie wydzielone z jezdni i poprowadzone po jej wschodniej stronie. Nowe torowisko zostanie wykonane w technologii ERS. Przystanki przewidziano na wysokości pl. Mieroszewskich / Wierzbowej, budynku komendy policji (bliżej skrzyżowania z Krakowską), w rejonie Szymanowskiego / pl. Wolności / Powstańców (przystanek w stronę dworca w dotychczasowej lokalizacji, przystanek w stronę Katowic przy budynku urzędu miasta), Strażackiej. Pętla tramwajowa przy dworcu otrzyma nowy układ, z dodatkowymi rozjazdami. Na skrzyżowaniu Krakowskiej i Towarowej powstanie rondo.
Przebudowa torów w Mysłowicach jest częścią większego projektu unijnego Tramwajów Śląskich. Jak pisaliśmy, pomimo opóźnień w realizacji przebudowy torów w Mysłowicach nie ma groźby utraty środków. – Dotacja została przyznana kwotowo, nie procentowo i dla całego projektu, nie dla poszczególnych zadań –
wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Tym samym część dotacji przeznaczona na zadanie w Mysłowicach zostanie „wchłonięta” przez inne zadania, które okazały się droższe.
Tramwaje Śląskie spodziewają się, że ruch na trasach do Katowic i Sosnowca uda się wznowić w połowie 2024 r. Ta druga trasa uzależniona jest zresztą od prowadzonej przez Sosnowiec budowy nowego wiaduktu z torowiskiem tramwajowym nad stacją Sosnowiec Dańdówka.