Tramwaje Śląskie zdecydowały się na wykorzystanie opcji w umowie z Pesą na dostawy pięciu 25-metrowych Twistów i przed połową grudnia podpisały stosowne oświadczenie. Nowe pojazdy zostaną dostarczone do końca 2022 r. Zakup jest realizowany bez środków unijnych.
W marcu 2018 r. Tramwaje Śląskie podpisały z Pesą umowę na dostawy 35 tramwajów – 27 pojazdów o długości 25 m i osiem 32-metrowych. Założono też opcję w postaci dodatkowych pięciu krótszych tramwajów. Pierwsze nowe Twisty
zaczęły wozić pasażerów w październiku 2020 r. – Aktualnie mamy 15 wagonów 2017N i dwa wagony 2012N-10 – wszystkie te wagony są już po odbiorach – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Zgodnie z deklarajcą producenta całe zamówienie ma zostać zrealizowane do końca kwietnia 2021 r.
Wiadomo już, że wagonów będzie więcej. – 14 grudnia zarząd spółki Tramwaje Śląskie podpisał oświadczenie (nie trzeba tu dodatkowej umowy) o uruchomieniu prawa opcji dla umowy z firmą Pesa. Tym samym producent zrealizuje zamówienie dodatkowe w postaci pięciu wagonów 2017N. Zgodnie z zapisami umowy Pesa ma czas na realizację dostawy do końca 2022 r. – informuje Andrzej Zowada.
Wartość tego zamówienia to 30,06 mln zł. Opcja z umowy z Pesą realizowana jest bez unijnego wsparcia – ostatecznie, wbrew pierwszym zamierzeniom i zapowiedziom,
nie została ujęta w III etapie projektu unijnego, na dofinansowanie unijnego podpisano właśnie umowę.
Już wcześniej – we wrześniu –
zakończyły się dostawy pięciu dodatkowych jednokierunkowych Moderusów MF10AC w ramach opcji, przewidzianej w umowie na 10 tramwajów, którą Tramwaje Śląskie podpisały z Modertransem w marcu 2018 r. – Opcja dla wagonów firmy Modertrans ujęta jest w ramach etapu I projektu unijnego. Ta część projektu zyskała też ok. 69 mln zł więcej dofinansowania unijnego w stosunku do pierwotnie przyznanego (pierwotnie ok. 393 mln zł dofinansowania wzrosło w 2020 r. do ok. 462 mln zł) – wyjaśnia Zowada.