Tramwaje Śląskie rozpisały dwa przetargi na zakup łącznie maksymalnie 75 nowych tramwajów. Jedno z postępowań jest dostawa 10 krótkich jednoczłonowych dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych tramwajów.
Przedmiotem jednego z
dwóch zamówień jest dostawa dziesięciu fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych o długości min. 13,5 m. Szerokość określono na 2,3-2,4 m, a pojemność na 90 pasażerów (przy normie 0,2 m2 na pasażera stojącego), w tym min. 18 na miejscach siedzących. Liczba siedzeń w każdą stronę powinna być identyczna. Zamawiający nie dopuszcza siedzeń montowanych oparciami do boku wagonu – za wyjątkiem siedzeń składanych w części niskopodłogowej. Wymagane są min. trzy wejścia po każdej stronie, w tym co najmniej jedne drzwi dwustrumieniowe w środkowej części. Zamawiający oczekuje drzwi odskokowo-przesuwnych, które otwierają się na zewnątrz. Okna przedziału pasażerskiego muszą być usytuowane na jednej wysokości – z górną częścią przesuwną. W tramwaju powinny znaleźć się żółte poręcze, agregaty grzewczo-wentylacyjno-chłodnicze, wydzielone kabiny motorniczego, system poboru opłat, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD, nagłośnienie, system zliczania pasażerów, monitoring.
Udział niskiej podłogi, zlokalizowanej w środkowej części wagonu, musi wynosić min. 30% – z wejściem na wysokości 370 mm, a w pozostałych strefach 390 mm. Część wysokopodłogowa nie może być wyższa niż 540 mm. Pomiędzy częścią niskopodłogową a wysokopodłogową dopuszczony jest jeden stopień. Szerokość przejścia określono na min. 550 mm (z lokalnymi przewężeniami do 420 mm).
Pudło wagonu ma zostać wykonane ze stali węglowej. Producent musi przedstawić minimum trzy propozycje designu pudła, a dla wybranego rozwiązania – min. pięć propozycji kolorystyki, w tym przynajmniej trzy uwzględniające barwy spółki. Wagon musi posiadać obrotowe wózki napędowe. Jeżeli chodzi o sprzęgi, to wysokość ich położenia musi zapewniać bezpośrednie połączenie z wagonami typu 105N, Ptm, E1, 2012N, 2017N, MF10, MF11 (540 mm nad pgs). Zamawiający nie wspomina jednak o jeździe ukrotnionej.
Termin składania ofert mija 22 lipca. Startować mogą podmioty, które w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej dwie min. pięciu nowych wagonów tramwajowych o udziale niskiej podłogi min. 50% każda, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów Unii Europejskiej. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Na dostawy przeznaczono 18 miesięcy – nie później niż do połowy czerwca 2026 r. Zamawiający zamierza ubiegać się o środki z KPO.
Tramwaje Śląskie posiadają już tramwaje tego typu. Dostarczył je w latach 2020-21 Modertrans. W sumie na stanie spółki znajduje się 13 wozów jednokierunkowych Moderus Beta MF10AC oraz trzy wozy dwukierunkowe Moderus Beta MF11AC BD. Te drugie są przeważnie wykorzystywane na linii 38 w Bytomiu.