Partner serwisu
Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie w końcu kupują nowe tramwaje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Szczecińskie w końcu kupują nowe tramwaje
fot. JR
Tramwaje Szczecińskie ogłosiły właśnie długo zapowiadany przetarg na dostawę czterech lub maksymalnie 12 nowych tramwajów dwukierunkowych. Kupowane tramwaje mają być jednoprzestrzenne, wieloczłonowe oraz w pełni niskopodłogowe. Poza dostawą wagonów tramwajowych przewoźnik chce zakupić jeden specjalistyczny pojazd techniczny oraz jeden komplet wyposażenia obsługowo-naprawczego.

Podstawę zamówienia stanowi dostawa czterech wagonów wraz ze specjalistycznym pojazdem technicznym i kompletem wyposażenia obsługowego, natomiast w ramach prawa opcji przewidziano możliwość zamówienia kolejnych, maksymalnie 8 tramwajów dwukierunkowych.

Realizacja obu części zamówienia ma nastąpić w ciągu 510 dni od momentu zawarcia umowy, jednak nie później niż do 31 maja 2026 roku. Tramwaje Szczecińskie będą mogły poinformować wykonawcę o skorzystaniu z prawa opcji do 28 lutego 2025 roku.

Kupowane tramwaje mają gwarantować minimum 30 lat ich eksploatacji a ich długość określono w przedziale 30-33 metry. Szerokość kupowanych tramwajów ma mieścić się w przedziale 2,3-2,4 metra. Spółka wymaga, aby wszystkie wózki kupowanych tramwajów były skrętne. Do tego preferowane jest rozwiązanie, w którym wszystkie wózki są jednocześnie wózkami napędowymi. Pierwszy i ostatni wózek dla każdego kierunku jazdy tramwaju ma zostać wyposażony w piasecznice.

Tramwaje mają być zdolne do osiągania maksymalnej prędkości na poziomie 70 km/h. Przyspieszenie maksymalne nie mniejsze niż 1,2 m/s2 dla tramwaju nieobciążonego na odcinku prostym w zakresie prędkości od 0 – 30 km/h, a wagony mają mieć też zdolność do pokonywania wzniesień do 60 ‰ na odcinku co najmniej 600m. Tramwaje Szczecińskie preferują dostawę tramwajów wyposażonych w dwa odbieraki prądu, zamontowanych na każdym z końców tramwaju, choć spółka dopuszcza też montaż tylko jednego odbieraka, co jednak jest rozwiązaniem mniej punktowanym.

Z racji charakteru tramwajów (wozy dwukierunkowe) mają być one wyposażone w dwie identyczne kabiny motorniczego, całkowicie oddzielone od przedziału pasażerskiego. Każda z kabin będzie wyposażona w drzwi otwierane do przedziału pasażerskiego, które po otwarciu zablokują dostęp pasażerom do drzwi wyjściowych umiejscowionych najbliżej kabiny. Nie przewidziano osobnych drzwi dla motorniczych, tak jak ma to miejsce np. w nowych tramwajach Pesy dla Wrocławia.

Tramwaje mają być w pełni niskopodłogowe. Niska podłoga, to podłoga w części pasażerskiej w obszarze dla pasażerów stojących oraz w strefach wejściowych, której wysokość nie przekracza 35,5 cm od poziomu główki szyny (pgs), przy czym dopuszczalne jest wzniesienie podłogi nad wózkami na wysokość nie większą niż 53 cm od pgs. Jeżeli występują wzniesienia podłogi nad wózkami, to wejścia na te wzniesienia muszą być zrealizowane bez stopni, za pomocą pochylni o nachyleniu nie większym niż 14%.

W przedziale pasażerskim mają znaleźć się dwa miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, jedno miejsce do zamontowania biletomatu. Tramwaje muszą zabierać minimum 200 osób, z czego co najmniej 45 na miejscach siedzących. Przejścia mają zapewnić komfortowe poruszanie się wewnątrz pojazdu, a w najwęższym miejscu przejście nie może być węższe niż 60 cm.

Zamawiający nie sprecyzował układu oraz liczby drzwi, natomiast zaznaczył, że dwuskrzydłowe drzwi wagonów muszą mieć szerokość co najmniej 120 cm, a układ drzwi ma zapewnić “swobodną wymianę pasażerów na przystankach oraz sprawne opuszczenie tramwaju podczas ewakuacji. Rozmieszczenie drzwi powinno zapewnić sprawne napełnianie i opuszczanie każdej części tramwaju z uwzględnieniem umieszczenia drzwi również w częściach skrajnych tramwaju dwukierunkowego”. Drzwi będą miały charakter odskokowo-obrotowe, otwierane na zewnątrz pojazdu.

W tramwajach znajdzie się też klimatyzacja, ogrzewanie, kasowniki papierowe oraz elektroniczne, a także monitoring, śmietniczki i porty USB dla pasażerów. Nie zabraknie też systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Wagony muszą być przystosowane do jazdy na akumulatorach trakcyjnych, po płaskim odcinku, przez co najmniej 100 metrów.

Pakiet obsługowo-techniczny obejmuje dostawę dwóch sztuk wózków napędowych oraz jednego kompletu wózków technologicznych w przypadku każdego z dostarczanych tramwajów.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat wykonali dostawę dwóch tramwajów dwukierunkowych, wieloczłonowych niskopodłogowych. Jak zaznaczają Tramwaje Szczecińskie, niska podłoga jest rozumiana przez zamawiającego jako - “podłoga w części pasażerskiej w obszarze dla pasażerów stojących oraz w strefach wejściowych, której wysokość nie przekracza 355 mm od poziomu główki szyny (pgs), przy czym dopuszczalne jest wzniesienie podłogi nad wózkami na wysokość nie większą niż 530 mm od pgs. Jeżeli występują wzniesienia podłogi nad wózkami, to wejścia na te wzniesienia muszą być zrealizowane bez stopni, za pomocą pochylni o nachyleniu nie większym niż 14%. W obszarze podłogi pod siedzeniami pasażerskimi dopuszcza się występowanie podestów i dopuszcza się dostępność siedzeń pasażerskich z podestów, przy czym wysokość podestów mierzona względem podłogi w strefie nad wózkami, w ich środkowej części, nie może przekraczać 225 mm. Poza tym obszarem, wysokość podestów względem podłogi, w strefie przeznaczonej do zajmowania miejsc przez pasażerów, nie może przekraczać 265 mm. Jako strefę przeznaczoną do zajmowania miejsc przez pasażerów, należy rozumieć część krawędzi podestu, przez którą przechodzą pasażerowie chcąc zająć miejsca siedzące znajdujące się na podeście. Do powierzchni podłogi przedziału pasażerskiego przeznaczonej na miejsca stojące nie wlicza się: – powierzchni podłogi pod siedzeniami pasażerskimi i bezpośrednio przed nimi (nie dotyczy siedzeń składanych), przeznaczonej na nogi pasażerów siedzących (o szerokości równej szerokości siedzenia pasażerskiego i długości 45 cm od rzutu pionowego przedniej krawędzi siedziska na powierzchnię podłogi), powierzchnia na nogi może pokrywać się częściowo z powierzchnią pod innym (kolejnym) siedzeniem pasażerskim; – powierzchni na podestach połączonych stopniem z pozostałą podłogą”.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 80%, okres gwarancji na tramwaj - 5% oraz warunki techniczne - 15%. Na warunki techniczne składają się: wózki napędowe, liczba miejsc dla pasażerów oraz liczba odbieraków prądu.

W ostatnim czasie pisaliśmy sporo na temat planów Szczecina wobec zakupów nowych wagonów tramwajowych, a także potencjalnych źródłach ich finansowania. Tramwaje Szczecińskie liczą na pozyskanie środków europejskich z programu FEnIKS oraz środków z KPO.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Jakub Rösler 14 czerwca 2024

Szczecin z planem zakupu 30 niskopodłogowych tramwajów

Komunikacja

Szczecin. Wiemy kiedy tramwaje wrócą na Kolumba

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Komunikacja

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Jakub Rösler 09 października 2023

Zobacz również:

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Jakub Rösler 14 czerwca 2024

Szczecin z planem zakupu 30 niskopodłogowych tramwajów

Komunikacja

Szczecin. Wiemy kiedy tramwaje wrócą na Kolumba

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Komunikacja

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Jakub Rösler 09 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5