Dzisiaj (6 grudnia) przedstawiciele MPK w Krakowie i Tramwajów Warszawskich podpisali umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie realizowanych bądź przygotowywanych przedsięwzięć. Kraków dostał środki na zakup 35 tramwajów, a stolica na torowiska tramwajowe na Kasprzaka oraz na Tarchominie wraz z zakupem 10 pojazdów.
Krakowski projekt o wartości 314,4 mln zł zakłada zakup 35 tramwajów wraz z pakietami naprawczymi, podzespołami rezerwowymi i wyposażeniem. MPK w Krakowie otrzymało dofinansowanie w wysokości 124,9 mln zł, co odpowiada ok. 50% kosztów kwalifikowanych projektu. Kraków, z uwagi na wartość projektu, musi poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej. – Nie przyciągniemy do transportu publicznego pasażerów, jeśli nie będziemy oferować nowoczesnej, na wysokim standardzie usługi transportowej. Tego się nie da zrobić starym taborem – mówi Mariusz Strzałkowski, wiceprezes MPK.
W stolicy Małopolski toczy się już
przetarg na zakup tramwajów, który dodatkowo zawiera opcję na dostawę kolejnych 15 wozów. Pojazdy o długości 32-35 metrów będą mogły przewieźć co najmniej 220 pasażerów. Wymagania techniczne zawierają ciekawy wymóg jazdy
bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie ok. 3,5 km. W postępowaniu wpłynęły
cztery oferty od firm Newag, Pesa, Skoda i konsorcjum Stadler i Solaris, choć oferta Pesy decyzją zamawiającego
została wykluczona z przetargu. Pierwsze 35 pojazdów ma trafić do Krakowa w latach 2019-2020.
Również stolica dostała środki na projekt budowy wybranych odcinków tras tramwajowych wraz z zakupem taboru. Obejmuje on realizację dwóch tras – wzdłuż Kasprzaka na Woli i w ciągu Światowida na Tarchominie – o łącznej długości 4,49 km. W skład projektu wchodzą też zakup 10 dwukierunkowych tramwajów, a także 12 tablic informacji pasażerskiej. Wartość projektu to 233,8 mln zł, a dofinansowanie wynosi 114,0 mln zł. – To najmniejszy z projektów, o które aplikujemy. Liczymy na więcej. Myślę, że przy tak dobrej współpracy z CUPT-em i ministerstwami kolejne nasze projekty dostaną wysokie oceny – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.
Pierwsza trasa jest kolejnym etapem rozbudowy trasy tramwajowej na Tarchominie. W tej chwili
powstaje odcinek od Mehoffera do rejonu pętli autobusowej Nowodwory, który ma zostać ukończony w lutym 2017 r. Dofinansowanie obejmuje odcinek do ul. Leśnej Polanki. Dalej tramwaje mają dotrzeć
do pętli Winnica w rejonie Modlińskiej. – Brakuje jeszcze ok. 600 metrów, by powiązać trasę z Modlińską. Tam powstanie węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy, prawdopodobnie z parkingiem Park and Ride – mówi Karos. Długość całej trasy to 2,06 km.
Druga trasa na Woli obejmuje budowę ok. 2,43 km torowiska
w ciągu Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej. Niedawno Tramwaje Warszawskie
dostały decyzję środowiskową dla realizacji inwestycji. Tramwaje będą wykorzystywać wykop obecnie służący autom jadącym Kasprzaka w kierunku Bemowa. Przebudowany zostanie też 500-metrowy odcinek torowiska na Wolskiej, które zostanie przerzucone na pas dzielący jezdnie, by połączyć się z nową trasą przed przystankiem Reduta Wolska. Realizacja tej trasy jest uzależniona od koordynacji harmonogramów z trwającą budową odcinka zachodniego II linii metra do stacji C6 Księcia Janusza. – Trasa tramwajowa w Kasprzaka zostanie połączona z naszym kolejnym projektem – budową trasy do Wilanowa, która domknie całą zachodnią obwodnicę tramwajową – mówi Krzysztof Karos.
Zakup 10 wozów tramwajowych wejdzie natomiast w skład większego przetargu. Tramwaje Warszawskie chcą kupić w jednym postępowaniu
co najmniej 123 wozy.
Dofinansowanie unijne otrzymały dzisiaj też
przedsięwzięcia drogowe w granicach Chełma, Częstochowy oraz Koszalina.