Tramwaje Warszawskie zrealizują w tym roku 34 zadania remontowe, obejmujące około 9,7 kilometrów toru pojedynczego. Przewoźnik wyda na nie prawie 130 mln złotych. Remonty przejdą najbardziej obciążone odcinki sieci a więc tory na wiadukcie przy Arkadii, odcinek torowiska na Grójeckiej czy tory na Placu Zawiszy.
O tegorocznych planach remontowych Tramwajów Warszawskich informowaliśmy
już jakiś czas temu. Teraz przewoźnik zaprezentował ich pełną listę wraz z zakresem poszczególnych zadań. W 2025 roku spółka zrealizuje 34 zadania, obejmujące prawie 10 kilometrów toru pojedynczego (dokładnie 9699 metrów). Jest to wzrost o 11 zadań w stosunku do roku ubiegłego (ówcześnie objęły one nieco ponad 5 kilometrów toru pojedynczego).
– Tramwaje Warszawskie dostały na remonty o 70 mln zł więcej niż w zeszłym roku – ogłosił we wtorek, 28 stycznia wiceprezydent miasta, Tomasz Mencina. Oznacza to, że Tramwaje wydadzą na remonty i modernizacje niespełna 130 mln złotych.
Koncentracja prac w wakacje. Największe zadanie to ponad 3 kilometry toru pojedynczego
Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, większość najbardziej dokuczliwych prac ma być realizowana w okresie wakacyjnym, kiedy z transportu publicznego korzysta od 15 do 20% pasażerów mniej. Przy realizacji remontów TW chcą też maksymalnie wykorzystać budowę dwóch nowych odcinków a więc trasy na Rakowieckiej i odcinka do Dw. Zachodniego.
Zdecydowanie największym tegorocznym zadaniem jest remont torów na Słomińskiego, obejmujący swoim
zakresem ponad 3 kilometry toru pojedynczego. Połowę tego zakresu TW planują zrealizować własnym nakładem sił - od Andersa do wjazdu na most Gdański, natomiast wcześniejszy odcinek, od ronda Radosława do Andersa zostanie wykonany przez firmę zewnętrzną -
przetarg na to zadanie już trwa.W ramach zadania większość nowego torowiska zostanie pokryta rozchodnikiem. TW zlikwidują pozostałości dawnych przystanków Bonifraterska oraz wydłużą perony tramwajowe przy Dworcu Gdańskim. Do tego w nowej lokalizacji znajdą się przystanki Baseny Inflancka.
Inwestycja ma potrwać około 3 miesięcy i ma zacząć się na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku. Będzie też skutkowała wyłączeniem ruchu tramwajowego na odcinku od Ronda Radosława do Ronda Starzyńskiego oraz na torach wzdłuż Międzyparkowej.
Najbardziej obciążone odcinki sieci przejdą naprawę
Jednocześnie TW wyremontują również dwa najbardziej obciążone odcinki warszawskiej sieci, a więc torowisko na wiadukcie przy Arkadii oraz tory na Grójeckiej.
Trasa na wspomnianym wiadukcie jest kluczowa - przejeżdża po niej 60 tramwajów na godzinę na każdym z kierunków, co daje częstotliwość jednego tramwaju na minutę! Ogromne obłożenie ruchem tramwajowym sprawia, że degradacja torowiska postępuje bardzo szybko, skutkując wprowadzaniem ograniczeń prędkości. Obecnie obowiązują tam trzy ograniczenia prędkości do 20 km/h oraz dwa nakazujące zwalniać do 10 km/h. Warto dodać, że ostatni większy remont torowiska na tym odcinku przeprowadzono w 2002 roku.
Remont tego odcinka obejmie 1330 metrów toru pojedynczego i potrwa około dwóch miesięcy, od marca do maja bieżącego roku. Będzie się to wiązało z wyłączeniem ruchu tramwajowego na odcinku od Ronda Radosława do Placu Grunwaldzkiego oraz do pętli Metro Marymont. W rejonie skrzyżowania Broniewskiego i Matysiakówny założono montaż rozjazdu nakładkowego pozwalającego docierać w to miejsce tramwajom dwukierunkowym.
Remont na Grójeckiej w cieniu budowy tramwaju do Dw. Zachodniego
Odcinek torów na Grójeckiej jest z kolei drugim najbardziej obciążonym odcinkiem na sieci TW, w ciągu godziny przejeżdżają nim 52 lub 53 tramwaje na kierunek. Remont obejmie odcinek od placu Narutowicza do Banacha bez przejazdu przez ulicę Wawelską. Razem to 1300 metrów toru pojedynczego. Inwestycja ma zająć dwa miesiące i ma być realizowana od sierpnia do 1 połowy października, w cieniu budowy tramwaju do dw. Zachodniego oraz rozjazdów na skrzyżowaniu z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920.
Remont tego fragmentu będzie skutkował zamknięciem ruchu tramwajowego na całym odcinku od Placu Narutowicza aż do pętli P+R Krakowska. W cieniu tego zamknięcia tramwajarze dokonają również remontu przejazdów przez tory w ciągu alei Krakowskiej, a dokładniej tych na wysokości Bakalarskiej oraz 1 Sierpnia. Do tego na całym odcinku do wspomnianej pętli zostaną zlikwidowane wychlapy torowe.
Odcinek od Banacha do Naruciaka ostatni raz był remontowany w 1992 roku (Siewierska - Och-Teatr) oraz 2003 (Och-Teatr- Plac Narutowicza).
Zielona Marszałkowska
W tym roku Tramwaje Warszawskie planują również przebudowę torów na Marszałkowskiej, a szerzej o tym zadaniu
pisaliśmy tutaj. Zadanie potrwa 4 miesiące i ma być realizowana od czerwca do października. Modernizacja torów będzie realizowana w ramach tzw. Zielonej Marszałkowskiej. W jej cieniu zrealizowany zostanie również remont torów od Królewskiej do Senatorskiej.
wiz. ZDM Warszawa
Tramwajarze planują również wymienić komplet rozjazdów na placu Bankowym, co będzie realizowane “w cieniu” modernizacji torów na Marszałkowskiej. Wymiana całości torów na węźle potrwa 1,5 miesiąca i będzie realizowana w okresie od maja do lipca.
Plac Zawiszy, szereg mniejszych zadań i rozchodnik
Do tego wymianę przejdzie także węzeł na placu Zawiszy. Będzie on realizowany w podziale na trzy etapy, osobno dla każdej z relacji. Całość ma zająć około miesiąca i będzie prowadzona w wakacje. Ten fragment tegorocznych inwestycji torowych to 738 metrów pojedynczego toru. Tramwaje Warszawskie wskazują, że wloty pl. Zawiszy od Ochoty oraz od Centrum są trzecim najbardziej obciążonym odcinkiem sieci przewoźnika, po którym porusza się po 45 tramwajów na godzinę.
Wśród innych zadań znalazły się również: wymiana wybranych zwrotnic na pętli PKP Służewiec, w węźle al. Niepodległości / Nowowiejska (wlot zachodni), pl. Zbawiciela, Metro Młociny, Wiatraczna, Kercelak, remont odcinków torowiska i rozjazdów na Kieleckiej i Wołoskiej, naprawa torowiska w ciągu Młynarskiej i Obozowej (od Wolskiej do al. Prymasa Tysiąclecia), naprawa torowiska na skrzyżowaniu Andersa i Stawki, naprawa torowiska na skrzyżowaniu Targowa i 11 Listopada, naprawa torowiska w rejonie pętli Nowe Bemowo
i ul. Piastów Śląskich, remont żeberka na Kijowskiej, remont torowiska w węźle Wolska / Skierniewicka.
Do tego TW zazielenią też kolejne odcinki torów. Rozchodnik pojawi się w ciągu ul. Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, fragmencie Marszałkowskiej, na Grójeckiej i na przyczółkach wiaduktu w al. Jana Pawła II.