Tramwaje Warszawskie szukają firmy, która zaktualizuje wielowariantową koncepcję przebiegu między Dworcem Zachodnim a ul. Kasprzaka. W opracowaniu pojawiają się nowe warianty przebiegu, ale w grze jest też prostsze trasowanie przez al. Prymasa Tysiąclecia.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie aktualizacji wielowariantowej koncepcji przebiegu trasy tramwajowej wraz z podziemnymi tunelami między Dworcem Zachodnim a Kasprzaka z wykorzystaniem metodyki BIM. Jak pisaliśmy, przewidziany dotąd przebieg między Ochotą a Wolą – z odnogami w osi Ordona i Krzyżanowskiego – napotkał komplikacje i Tramwaje Warszawskie
nie wykluczają zmian (w tym przetrasowania na ciąg al. Prymasa Tysiąclecia).
Wykonawca będzie musiał opracować model inwentaryzacyjny BIM, wielowariantowy projekt koncepcyjny z analizą kolizji, własności działek, kosztów i rekomendacją co do wariantu. TW wymagają inwentaryzacji do głębokości min. 5 m, a w przypadku odcinka tunelowego – min. 10 m. Przede wszystkim jednak analiza ma wskazać przewidywane „usuwalne i nieusuwalne przeszkody w realizacji inwestycji dla każdego z wariantów". Rezultat może posłużyć do opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji robót budowlanych.
W przypadku wschodniej odnogi przewidziano do analizy przebieg przez Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Jeżeli chodzi o zachodnią odnogę, trzy warianty – każdy zakłada przejście tunelem pod al. Prymasa Tysiąclecia. Pierwszy podwariant zakłada dalszy przebieg przez Ordona. Drugi – w osi Parafialnej, Mszczonowskiej, Gniewkowskiej i Sowińskiego. Trzeci – w osi Parafialnej, Mszczonowskiej, ulicy na południowym skraju istniejącej zabudowy Odolan i Sowińskiego. Schematyczny rysunek zdaje się też sugerować przedłużenie tunelu do ul. Ordona (wówczas przystanek przy Ordona znalazłby się pod ziemią).
Inwentaryzacja ma objąć jednak także ciąg al. Prymasa Tysiąclecia aż do ulicy Kasprzaka – oznacza to, że Tramwaje Warszawskie,
zgodnie z zapowiedziami, pozostawiają sobie furtkę z przetrasowaniem tramwaju na ten ciąg. Spółkę do tego prostszego wariantu, omijającego jednak Odolany skrajem, skłaniać ma kolektor typu lindleyowskiego – w przypadku przedłużenia na Odolany konieczna byłaby albo jego kosztowna przebudowa, albo także kosztowne większe zagłębienie tunelu tramwajowego. To może okazać się np. „nieusuwalną przeszkodą”.
W poniedziałek 29 maja minął termin składania ofert. Wystartowały dwie firmy. Konsorcjum Multiconsult Polska i GISonLine zaproponowało 1,538 mln zł, a Graph’it – 1,956 mln zł. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Budżet zamawiającego wynosił 1,827 mln zł brutto. Na realizację przeznaczono 183 dni. Sama budowa jest jednak odległa – TW
mówią o przełomie dekady.
mat. TW