Tramwaje Warszawskie szukają firmy projektowej, która przygotuje dokumentację dla przebudowy układu torowego na rondzie Daszyńskiego. Po przebudowie – na razie dość odległej – możliwy ma być skręt tramwajów w trzech relacjach, pojawią się wydzielone tory do skrętu, usytuowanie zmienią przystanki.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przebudowy infrastruktury tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Towarowej i Prostej. W sumie założono budowę rozjazdów w trzech relacjach (północ – zachód, północ – wschód i południe – zachód). Dwie z tych relacji (północ – zachód i południe – zachód) już istniały do czasu budowy centralnego odcinka II linii metra, którego budowa ruszyła w 2010 r. Do tego w ciągu Towarowej – zarówno od strony pl. Zawiszy, jak i Kercelaka – zostaną wydzielone trzecie tory do skrętu, co ma zapewnić zwiększoną przepustowość przejazdu tramwajów. – Nowe relacje zwiększą elastyczność sieci tramwajowej, zwłaszcza w czasie remontów i innych objazdów – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Usytuowanie zmienią perony na Towarowej – zostaną przesunięte za skrzyżowania (obecnie są przed skrzyżowaniem). – Chodzi o większą elastyczność sterowania zieloną falą i grupowanie tramwajów jadących w jednym kierunku na jednym wspólnym przystanku – mówi Dutkiewicz. Długość peronów ustalono na 68 m, a sugerowana szerokość min. 3,5 m (dostępna powierzchnia dla pasażerów nie może być mniejsza niż 3 m). Założono bezpodsypkową konstrukcję torowiska tramwajowego z zieloną zabudową – z umożliwieniem dojazdu do zwrotnic. Rozstawy normalne osi torów określone w normie powinny być zwiększone o 0,1 m (tj. zamiast 2,90 m – minimum 3,0 m; zamiast 3,90 m – minimum 4,0 m). Założono przebudowę sieci trakcyjnej – z wymianą konstrukcji wsporczych aż do ul. Kolejowej. Zmieni się też organizacja ruchu na rondzie. Zamawiający będzie musiał uzyskać wszelkie uzgodnienia i pozwolenia umożliwiające start prac.
Termin składania ofert mija 25 marca. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym z możliwością negocjowania treści ofert w celu ich ulepszenia. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 101 tygodni. Projektanci będą pełnili też nadzór autorski w czasie realizacji – nie później niż do 31 grudnia 2031 r. Jak zapowiadają Tramwaje Warszawskie – przebudowa ronda jest zaplanowana do roku 2030, choć wybór terminu będzie zależał od innych inwestycji, w tym m.in.
przygotowywanej i odkładanej przebudowy kolejowej linii średnicowej.