Szykuje się pracowite lato w Tramwajach Warszawskich. Spółka zapowiada remonty m.in. na ul. Broniewskiego, Kercelaku, Stawkach czy w ciągu al. Waszyngtona. Pasażerowie muszą liczyć się ze sporymi zmianami w ruchu tramwajów.
– W tym roku mamy 24 zdania remontowe. Mieliśmy początkowo zabezpieczone 78 milionów zł, ale dzięki decyzji władz miasta dostaliśmy dodatkowe 14 milionów złl. To pozwoli nieco przyspieszyć roboty albo wykonać większy ich zakres – mówi Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje wróciły już na Filtrową, a także na ciąg Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej do Żerania Wschodniego. Oddano też nowe platformy przystankowe na Obozowej, gdzie podróżni nie będą musieli już wsiadać do tramwaju z jezdni. – Pozostały jeszcze niewielkie zakresy robót, które już nie będą miały wpływu na ruch tramwajowy ani na samochodowy. Chodzi m.in. o rekultywację zieleni. Czekamy na warunki pogodowe, które będą gwarantowały, że zasadzona roślinność się przyjmie – mówi Niklewicz. Dodatkowo na Obozowej na krańcach przystanków pojawią się dodatkowe przejścia dla pieszych (dostęp do platform będzie możliwy zatem z dwóch stron). – Zanim te dodatkowe przejście dla pieszych wykonamy, to musimy przeprojektować, a potem przebudować sieć elektryczną, żeby móc te przejścia odpowiednio doświetlić zgodnie z organizującymi przepisami – mówi przedstawiciel spółki.
Sporo remontów przewidziano w II połowie roku. Jeszcze w lipcu zaplanowano punktowe prace na Broniewskiego, co będzie się wiązać z ograniczeniami w ruchu tramwajów. Założono remont torów na węźle rozjazdowym na skrzyżowaniu z Galla Anonima (pętla Piaski), remont przejazdu na skrzyżowaniu z Matysiakówny oraz naprawę torowiska na skrzyżowaniu z al. Armii Krajowej ( strona wschodnia).
Potem ruszą spore prace na Woli. – Musimy rozpocząć zasadniczą przebudowę Kercelaka. W tym roku wykonamy tylko jego część centralną, krzyżownicę, co oznacza, że nie będzie możliwości ruchu tramwajów na wprost z al. „Solidarności” w Wolską. Zakres przebudowy jest głęboki, bo musimy wymienić całą płytę betonową – okres żywotności starej podbudowy, jak wynika z badań, właśnie się kończy – mówi Konrad Niklewicz. Utrudnienia rozpoczną się pod koniec lipca. W sierpniu mają być dostępne wyłącznie relacje zachód – północ i wschód – północ. Oznacza to, że tramwaje nie pojadą też Towarową. – W śladzie tych prac zrobimy jeszcze przejazd tramwajowy w skrzyżowaniu Towarowej i Chłodnej – dodaje Niklewicz. Ruch na Kercelaku ma być wznowiony przed rokiem szkolnym. Wówczas, w I połowie września, utrudnienia rozpoczną się na północ od Kercelaka – do ronda Babka. – Planujemy remont przejazdu drogowego na skrzyżowaniu Okopowej i Anielewicza, mamy jeszcze punktowe prace i wymianę rozjazdów przy rondzie Zgrupowania AK „Radosław” – mówi Niklewicz.
W II połowie września tramwajarze chcą też rozpocząć punktowe prace w al. Waszyngtona. – Na skrzyżowaniu z Międzynarodową zbudujemy odwodnienie, którego nigdy tam nie było. Jego realizacja znacząco powstrzyma postępującą degradację torowiska. Przy okazji zrobimy też przejazd przez Kinową – dodaje członek zarządu TW.
W sierpniu lub na początku września ruszy remont na Stawkach. – Przy okazji zbudujemy
przejście międzytorowe między Lewartowskiego a Pokorną, co pozwoli na zawracanie części tramwajów z Wilanowa [mają tu kończyć
wybrane kursy piętnastki. Zmiany są w trakcie konsultacji społecznych – red.]. Każde przejście międzytorowe poprawia elastyczność funkcjonowania całej sieci tramwajowej, więc cieszymy się, że mamy zielone światło na tą drobną, ale ważną inwestycję – dodaje przedstawiciel spółki. Do tego przewidziano szereg pomniejszych robót.