Tramwaje Warszawskie skorygowały warunki udziału w przetargu na dostawy 123 tramwajów jedno- i dwukierunkowych o dwóch długościach, z opcją na kolejne 90 wozów. Zniesiono wymagania w zakresie doświadczenia w dostawach tramwajów do państw unijnych bądź takich, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców. Zmiana ta, wprowadzona na wniosek potencjalnie zainteresowanych wykonawców, ma zwiększyć konkurencyjność postępowania.
Na początku lutego Tramwaje Warszawskie
ogłosiły ogromny przetarg na dostawy 213 tramwajów, na co składają się 123 wozy w zamówieniu podstawowym i 90 pojazdów ramach opcji. Zadaniem producenta w zadaniu podstawowym będzie dostawa 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 m, a także 20 wozów krótszych, o długości do 24 m. Prawo opcji obejmuje z kolei 45 tramwajów dwukierunkowych i tyle samo jednokierunkowych o długości do 33 m.
Pierwotne warunki zakładały konieczność wykazania się doświadczeniem w dostawie w okresie ostatnich trzech lat co najmniej 15 fabrycznie nowych tramwajów – w ramach nie więcej niż dwóch umów – z napędem energoelektronicznym, a także niską podłogą, czyli taką, która na całej długości jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, a ponadto spełnia warunek nieprzekraczania wysokości liczonej od poziomu główki szyny, określonej dla stref drzwiowych na 350 mm, dla stref nad wózkami na 500 mm i dla stref pozostałych na 380 mm.
Tramwaje te musiały, wykazane w ramach doświadczenia, musiały uzyskać dopuszczenie do eksploatacji (homologację) w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców. Tramwaje Warszawskie intencję takiego wymogu wyjaśniały chęcią zagwarantowania, że wykonawca będzie „dysponował wiedzą i doświadczeniem w dostawie tramwajów, których dopuszczenie do ruchu nastąpiło na podstawie przepisów gwarantujących, że tramwaje te spełniają określone normy”.
Ostatecznie jednak spółka Tramwaje Warszawskie warunek o dostawach tramwajów dla państw unijnych i mających odpowiednie umowy z UE wykreśliła. Zamawiający zmianę wyjaśniał większą konkurencyjnością oraz wystarczającymi zapisami w specyfikacji zamówienia, które będą gwarantować jego należytą realizację – w tym prawo do kontroli procesu produkcyjnego.
Skorygowany termin składania ofert mija 25 kwietnia br. Na razie zamawiający udzielił odpowiedzi na 333 pytania od wykonawców. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,9 mld zł netto, czyli ponad 2,3 mld zł brutto.