Po zielonych torach tramwajowych przyszedł czas na… zielone słupy tramwajowe w trzech miejscach stolicy. To pionierski projekt - słupy tramwajowe będą wyglądały jak wielkie zielone pergole.
Pilotażowy program Tramwajów Warszawskich objął trzy ulice – Prostą, Aleje Jerozolimskie i Puławską. Przy siedemnastu słupach zasadzono już bluszcz w trzech gatunkach, który oplecie słupy tramwajowe. Wybrano winobluszcz pięciolistkowy i dwie odmiany winobluszczu trójklapowego. To rośliny odporne na ciężkie warunki – nie przeszkadza im mróz, silne słońce i nie wymagają dużej ilości wody - podkreślają tramwajarze.
Pierwszy taki projekt w Polsce
Jesienią kolor ich liści zmienia się na czerwony, nie potrzebują podpór i rosnąc potrafią zaczepić się nawet na dość gładkich powierzchniach. Rośliny dorastają średnio nawet do 15 m, będą wymagały skracania i przycinania. Projekt sprawdzi, który gatunek najlepiej daje sobie radę na słupach tramwajowych. Dzięki temu będzie można zazieleniać kolejne miejsce w Warszawie.
W Polsce przedsiębiorstwa tramwajowe nie sadziły dotąd kompleksowo roślin na słupach podtrzymujących sieć trakcyjną, choć rozwiązanie znają tramwajarze z Europy Zachodniej. Obrośnięte bluszczem słupy można spotkać na przykład we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech.
Zielone tory bez podlewania
Słupy z bluszczem to kolejny tramwajowy zielony projekt w Warszawie, która jest liderem w tego typu przedsięwzięciach w Polsce. W mieście jest już ponad 25 km zielonych torów. Tradycyjna konstrukcja torowisk jest zastępowana zielonym dywanem. Stołeczni tramwajarze wprowadzają nowe gatunki roślin, które rosną wzdłuż szyn.
Rezygnują z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika. Jest to roślina, która początkowo
eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.
Tramwaje Warszawskie podkreślają, że inwestycje tramwajowe w Warszawie, które będą prowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Na trasie do Wilanowa nawet w węższych miejscach pojawią się specjalnie formowane drzewa, także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w cieniu (
niestety, realizacja tej inwestycji wciąż nie może ruszyć). - Większość torowisk na tej trasie i na
trasie na ul. Kasprzaka będzie pokryta rozchodnikiem. Stołeczni tramwajarze prowadzą też badania nad kolejnymi metodami zazieleniania torów tramwajowych - informują TW.