Wyremontowana Trasa W-Z, na które funkcjonuje pierwszy w Warszawie wydzielony trambuspas, od początku sprawia szereg problemów. Powstające ubytki w górnej warstwie asfaltu utrudniają jazdę autobusów, jak i mogą, w związku z przenikającą wodą, uszkodzić konstrukcję torowiska. Tramwaje Warszawskie przeprowadzą na próbę naprawę w nowej technologii krótkiego odcinka torowiska. Z tego względu od jutra przez miesiąc wstrzymany będzie ruch tramwajów.
Torowisko na Trasie W-Z na odcinku od pl. Bankowego do Dw. Wileńskiego wydzielono w 2007 r., a w 2009 r. – po remoncie – wprowadzono pierwszy w stolicy trambuspas. Kierowcom samochodów prywatnych pozostawiono jeden pas ruchu w każdą ze stron. Zmiana ta spowodowała znaczne usprawnienie przejazdu komunikacji publicznej.
Szybko, niestety, pojawiły się zastrzeżenia co do jakości nawierzchni trambuspasa. – Największym problemem pod względem użytkowym są ubytki górnej warstwy nawierzchni drogowej (warstwy ścieralnej) w torowisku, szczególnie w strefie przyszynowej, które utrudniają prowadzenie autobusów – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Nie ma to na razie wpływu na prędkość tramwajów i komfortu jazdy, jednak w dalszej perspektywie może mieć wpływ na torowisko. – Nieszczelności w górnej warstwie nawierzchni drogowej umożliwiają wnikanie wody do konstrukcji torowiska, co może prowadzić do jej uszkodzenia, a w konsekwencji utraty stabilności przytwierdzenia szyn – przyznaje Powałka.
Naprawy w kolejnych latach, wymuszające wstrzymanie ruchu, nie przynosiły trwałej naprawy. Tramwaje Warszawskie poszukują rozwiązań, które pozwolą uporać się z tym problemem. W tym roku więc krótki, 50-metrowy odcinek referencyjny będzie naprawiony w innej technologii. – Do naprawy został wybrany odcinek w najgorszym stanie technicznym po praskiej stronie mostu Śląsko-Dąbrowskiego – mówi Michał Powałka.
Na czym dokładnie będą polegały prace? – Naprawa zostanie przeprowadzona według rozwiązania opracowanego przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM). Rozwiązanie to polega na wykonaniu górnej części nawierzchni drogowej (warstwy ścieralnej) z betonu cementowego i zespolenie jej ze zbrojeniem i niżej położoną warstwą płyty betonowej mostu – opisuje rzecznik Tramwajów Warszawskich. Pod względem technologicznym będą polegały na usunięciu warstwy ścieralnej z asfaltu lanego i części płyty betonowej znajdującej się pod asfaltem lanym. Następnie zostanie wykonane zbrojenie płyty betonowej i zostanie ułożona specjalnie zaprojektowana mieszanka betonowa do poziomu główek szyn. Na końcu wykonawca ułoży nową masę uszczelniającą strefę przyszynową.
Tramwaje Warszawskie liczą, że to rozwiązanie pozwoli trwale rozwiązać problem pękającej nawierzchni. – Zgodnie z zaleceniami ekspertyzy zmiana warstwy ścieralnej z asfaltu lanego na beton cementowy wyeliminuje problem uszkodzenia strefy przyszynowej, tj. powstawanie ubytków asfaltu lanego, co z kolei powoduje wnikanie wody w konstrukcję torowiska i dalszą jej degradację, szczególnie zimą przy częstych zmianach temperatury (zamarzanie i rozmarzanie) – przekonuje Michał Powałka. Spółka zachowuje jednak ostrożność, stąd przeprowadzenie prac na odcinku referencyjnym. – Po dwóch latach eksploatacji (co najmniej dwie zimy) ocenimy trwałość rozwiązania zaprojektowanego przez IBDiM i podejmiemy dalsze decyzje. Na pozostałej części mostu ubytki nawierzchni drogowej w torowisku zostaną doraźnie naprawione masą bitumiczną – zaznacza Powałka.
W związku z tymi pracami i innymi zamknięciami od niedzieli 25 czerwca
nie będą kursowały tramwaje Trasą W-Z od pl. Bankowego do Dw. Wileńskiego, a także Targową od 11 Listopada do Kijowskiej. Więcej o utrudnieniach
tutaj.