Tramwaje Warszawskie dzisiaj formalnie, po decyzji Sądu Okręgowego i dzisiejszym posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej, unieważniły przetarg na dostawy do 213 nowych tramwajów. To otwiera drogę do ogłoszenia nowego postępowania.
Przetarg na dostawy do 213 tramwajów ruszył w lutym zeszłego roku. Postępowanie było już trzykrotnie unieważniane, a po drugim unieważnieniu sprawa trafiła do Sądu Okręgowego. Ten ostatecznie i prawomocnie rozstrzygnął kwestię od strony formalnej, co oznacza, że postępowanie jest prawomocnie unieważnione.
W połowie marca tego roku Tramwaje Warszawskie w ramach drugiego rozstrzygnięcia zdecydowały o unieważnieniu czynności poprawy omyłek w formularzu cenowym szkoleń w ofercie Hyundai Rotem Company i odrzuceniu tej oferty z uwagi na niespełnianie przez ofertę treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w związku z niepełnym wypełnieniem pozycji formularza cenowego szkoleń. TW odrzuciły też ofertę Skody Transportation i pozostawiły w mocy wcześniejszą czynność odrzucenia innych ofert z listopada 2017 r. Następnie unieważniły postępowanie, gdyż ważność zachowywała jedynie oferta Pesy, która jednak znacząco przekraczała budżet zamawiającego.
Od tej decyzji odwołali się zarówno Hyundai, jak i Stadler. Najbardziej emocjonujący wątek dotyczył jednak Hyundaia. Koreański producent przekonywał, że niewpisanie w jednej rubryce kwoty 20 tys. zł za szkolenie w ramach świadczenia dodatkowego było zwykłą omyłką, która nie wpływała na cenę całej oferty, w tym cenę łączną szkoleń. Tym samym brak wypełnienia jednej rubryki powinien być możliwy do poprawienia w ramach oczywistej omyłki, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem prawa zamówień publicznych, które wprowadzono właśnie po to, by błahostki formalne nie przyczyniały się do odrzucania ofert (celem zamówień publicznych jest wybranie cenowo i merytorycznie najlepszej oferty, a nie najlepszej pod kątem formalnym). Sąd,
jak pisaliśmy, nie uwzględnił tego odwołania, tym samym podtrzymując w mocy wykluczenie oferty Hyundaia i drugie unieważnienie przetargu.
Pomimo tego dzisiaj (27 sierpnia) Krajowa Izba Odwoławcza zajęła się
trzecim unieważnieniem przetargu i
odwołaniem firmy Hyundai. Izba nakazała unieważnienie unieważnienia przetargu, unieważnienie wykluczenia oferty Hyundai Rotem Company praz powtórzenie czynności badania i oceny oferty, z uwzględnieniem oferty Hyundaia. Koreańska firma może czuć pewną satysfakcję z faktu, że KIO przyznała jej rację, uznając, że koreański zakaz ubiegania się o zamówienia sądowe, który obowiązywał w innym segmencie działalności (wojskowym) i który już wygasł – i o którym Hyundai informował w ramach procedury tzw. self-cleaningu (samooczyszczenia), nie obowiązuje w Polsce.
Tym samym Tramwaje Warszawskie zdecydowały o unieważnieniu unieważnienia postępowania oraz unieważnieniu czynności wykluczenia oferty Hyundai Rotem Comapny. To jednak czynność jedynie formalna, gdyż postępowanie, jak informuje spółka, jest już prawomocnie unieważnione w związku z wyrokiem sądu. Po zamknięciu kwestii formalnych TW będą mogły ogłosić nowy przetarg. Wcześniej władze miasta i spółki zapowiadały, że są gotowe zrobić to niezwłocznie. Na razie spółka nie komentuje i nie podaje terminów, w których mogłoby to nastąpić.