Jest pierwszy z wielu długo wyczekiwanych kontraktów projektowych na nowe odcinki warszawskiej sieci tramwajowej. Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska na wykonanie projektu budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka wraz z przebudową przyległych odcinków torowisk, a także uzyskanie decyzji administracyjnych.
Przedmiotem umowy jest opracowanie dokumentacji budowy i przebudowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka i ul. Wolskiej wraz z programem funkcjonalno-użytkowym, uzyskaniem wszelkich decyzji niezbędnych do rozpoczęcia prac. Zamówienie obejmuje dwa zadania. Pierwsze dotyczy przebudowy istniejącej trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Karolkowej do ul. Skierniewickiej (bez planowanego węzła rozjazdowego), natomiast drugie – budowy nowego odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Skierniewickiej (wraz z węzłem rozjazdowym) do włączenia w istniejącą trasę tramwajową w ul. Wolskiej oraz przebudowy trasy tramwajowej w ul. Wolskiej na odcinku od ul. Elekcyjnej do ul. Kasprzaka. Długość odcinka objętego zamówieniem wynosi ok. 3,5 km dwutorowej trasy tramwajowej, w tym 2,3 km trasy stanowi nowy odcinek w ul. Kasprzaka (pozostałe 1,2 km to istniejące odcinki tras w ciągu ul. Wolskiej i Kasprzaka).
Zgodnie z przyjętym wariantem tramwaj pojedzie przez całą ulicę Kasprzaka, poprawiając zarazem obsługę intensywnie rozbudowujących się osiedli przy Jana Kazimierza. Nowe przystanki zaplanowano przy Płockiej, przystanku kolejowym Wola oraz przy Ordona. Skrzyżowanie Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej tramwaje pokonają w sposób bezkolizyjny – w zagłębieniu, wykorzystując miejsce po istniejącej północnej jezdni ulicy Kasprzaka. Ponadto przebudowana zostanie trasa tramwajowa na Wolskiej od Elekcyjnej do Redutowej – tramwaje zostaną przesunięte na środek ulicy, na pas dzielący jezdnie – tak jak na wcześniejszym odcinku ul. Wolskiej. Przy Redutowej dwie trasy będą miały wspólne przystanki.
mat. TW
Wartość umowy to 2,58 mln zł brutto. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska ma 12 miesięcy na sporządzenie dokumentacji. Wykonawca ma też obowiązek uzyskania decyzji administracyjnych potrzebnych do przeprowadzenia robót budowlanych.
Tramwaje Warszawskie zapowiadały w zeszłym roku, że trasa powinna zostać ukończona „z upływem 2020 r.”. Kasprzaka to jedna z licznie planowanych tras tramwajowych w stolicy i jedna z pierwszych, dla których zlecana jest dokumentacja projektowa. W tym roku
ma ruszyć przetarg na prace budowlane przy przedłużeniu trasy tramwajowej wzdłuż ul. Światowida do Winnicy. W sumie do 2023 r. stolica planuje zbudować ok. 30 km tras.