Tramwaje Warszawskie poszukują firmy, która zazieleni torowiska w trzech miejscach stolicy. Maty rozchodnikowe i rozchodnikowo-ziołowe pojawią się zarówno na tłuczniu, jak i na podbudowie bezpodsypkowej. W sumie zielona zabudowa obejmie blisko 3,8 km toru pojedynczego.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie roślinnej zabudowy torowiska z podziałem na trzy części. Pierwsza obejmuje maty rozchodnikowe na odcinku Puławskiej od Olszewskiej do Madalińskiego. W sumie to ok. 632 metrów toru pojedynczego oraz blisko 2300 m2 powierzchni. Szyny są posadowione w podbudowie bezpodsypkowej.
Druga dotyczy mat rozchodnikowo-ziołowych na odcinku Obozowej od PKP Koło do skrzyżowania z ul. Księcia Janusza (ciąg ten, jak pisaliśmy,
będzie niebawem remontowany przez TW). To ok. 1776 mtp i powierzchni ok. 4330 m2. Szyny są posadowione w podbudowie podsypkowej.
Natomiast ostatnia dotyczy mat rozchodnikowo-ziołowych w ciągu al. Niepodległości od Nowogrodzkiej do Nowowiejskiej i mat rozchodnikowych w ciągu Nowowiejskiej od al. Niepodległości do pl. Politechniki. W sumie to ok. 1373 mtp i ok. 4770 m2 powierzchni. Szyny są posadowione w podbudowie podsypkowej.
Wykonane zostaną systemy drenażowo-magazynujące, układane bezpośrednio na zagęszczonym tłuczniu torowiska bądź podbudowie bezpodsypkowej. Mają być zastosowane różnokolorowe rozchodniki z gatunków, których maksymalna wysokość po zakończeniu wzrostu roślinności nie przekracza 10 cm. Zamawiający zaleca przede wszystkim rozchodniki sedum album coral carpet, sedum album murale, sedum album laconicum, sedum hispanicum, sedum hybridum, sedum acre yellow queen, sedum oreganum, sedum cyklamenum.
Termin składania ofert mija 16 maja. Jedynym kryterium wyboru jest cena. W przypadku Puławskiej na realizację robót przeznaczono 60 dni – prace będą wykonywane przez całą dobę w okresie do końca lipca (torowisko i tak jest wyłączone z ruchu w związku z budową węzła rozjazdowego przy Goworka). Wyjątkiem jest tymczasowy przejazd przez torowisko – tutaj rozchodnik pojawi się do 30 kwietnia 2024 r. Na pozostałych odcinkach – roboty będą wykonywane w porze nocnej. Na Obozowej roboty przewidziano w okresie od 1 sierpnia do 30 września, a na al. Niepodległości i Nowowiejskiej od 1 lipca do 30 sierpnia.
Zamówienie obejmuje też kompleksowe utrzymanie zielonej zabudowy – z pielęgnacją, podlewaniem, usuwaniem chwastów, nawożeniem, uzupełnianiem ubytków, montażem osłon przeciwsolnych. Usługa ta będzie świadczona przez okres 36 miesięcy od podpisania protokołu odbioru.
Po raz pierwszy Tramwaje Warszawskie
zastosowały rozchodnik w 2017 r. na wschodnim odcinku ul. Obozowej. Spółka wymienia szereg jego zalet względem trawy: Nie marnieje w czasie suszy, nie wymaga podlewania (umie czerpać wilgoć z powietrza), pochłania smog, jest oszczędny w utrzymaniu – nie wymaga nadmiernej pielęgnacji. Oczywiście zaletą jest wyciszenie przejeżdżających tramwajów, a także ciekawy, wielokolorowy wygląd. Niebawem Tramwaje Warszawskie
będą też testować inne rośliny i kwiaty.