Jeszcze poczekamy na podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Jeden z oferentów odwołał się od wyników do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta nakazała ponowną ocenę ofert.
Przedmiotem przetargu jest budowa trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką – z wykorzystaniem podziemnego przystanku powstającego w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej. W październiku Tramwaje Warszawskie
rozstrzygnęły postępowanie. Wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania z ofertą na kwotę 365,523 mln zł przy budżecie określonym na 276 mln zł. Choć była to trzecia oferta pod względem ceny, to przewagę zdobyła w kryteriach pozacenowych (doświadczenie kierownika budowy). Poza tym odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostotsal i Mosty Łódź.
To nie kończy jednak sprawy. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły dwa odwołania. Wyrok w tej sprawie zapadł 21 listopada. – Jedno odwołanie (konsorcjum Balzola) zostało oddalone w całości, drugie odwołanie (konsorcjum ZUE) z uwagi na ujawnienie podczas postępowania odwoławczego nowych okoliczności faktycznych dotyczących doświadczenia osoby skierowanej do realizacji zamówienia przez wybranego wykonawcę, zostało w zakresie tego zarzutu uwzględnione najpierw przez zamawiającego, a potem przez Krajową Izbę Odwoławczą. Izba nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i ponowne przeliczenie punktacji – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
O wyborze decydują cena (95%) oraz doświadczenie kierownika (5%). ZUE, które skutecznie odwołało się do KIO, miało
korzystniejszą cenowo ofertę, zdobywając 95,0 punktów (podczas gdy Balzola otrzymała 94,25 pkt.). ZUE, w konsorcjum z Fabe Polska, otrzymał 2 punkty za doświadczenie kierownika robót drogowych i zero punktów za doświadczenie kierownika robót, co dało łączną liczbę 97 punktów na 100 możliwych. Balzola otrzymała zaś dwa punkty za doświadczenie kierownika robót drogowych i jeden punkt za doświadczenie kierownika budowy, co łącznie dało 97,25 punktów na 100 możliwych. Teraz komisja przetargowa ponownie oceni oferty. Jakakolwiek zmiana w punktacji doświadczenia kierowników może więc skutkować zmianą w wyborze wykonawcy.
Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową. Dalej tramwaj będzie poprowadzony w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku
uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.