We wtorek Tramwaje Warszawskie przebudowę przystanków tramwajowych Metro Płocka –w miejscu, z którego korzysta coraz więcej pasażerów. Przesiadki z tramwajów do metra będą teraz bardziej bezpieczne i wygodniejsze. Zmiany są jednak nie w smak niektórym przedstawicielom dzielnicy Wola.
Po otwarciu stacji metra Płocka w kwietniu 2020 roku, to skrzyżowanie stało się głównym węzłem przesiadkowym dla mieszkańców Woli i Bemowa. Jak wynika z danych zbieranych przez Zarząd Transportu Miejskiego, liczba pasażerów korzystających ze stacji wzrosła w ciągu ostatniego roku o 40 procent. Większość z nich korzysta z wejść obok przystanków tramwajowych – te są jednak bardzo wąskie.
Tramwaje Warszawskie poszerzą obydwie platformy przystankowe, przy których zatrzymują się tramwaje. Jedną do 4,5 metra, a drugą do 6,5 metra. Zapewni to pasażerom większą wygodę, nie będą musieli się tłoczyć i przeciskać na wąskim przystanku. Podwyższy to także poziom bezpieczeństwa. Pojawią się też inne rozwiązania podwyższające bezpieczeństwo – jednym z nich będzie budowa azylu dla pieszych na przejściu przez ul. Wolską na zachodniej części skrzyżowania. Prace na Wolskiej przy Płockiej rozpoczną się od wyznaczenia i zabezpieczenia na ulicy miejsca przebudowy.
Liczba pasów drogowych się nie zmieni. Pozostaną po dwa pasy do jazdy prosto - do centrum i z centrum. Zlikwidowane zostaną lewoskręty na Wolskiej. Pozostanie oddzielny pas do skrętu w Skierniewicką, a dla skrętu w Płocką zbudowana zostanie zawrotka na wysokości ul. Sokołowskiej. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, rozwiązanie jest bezpieczniejsze niż obecna organizacja ruchu na skrzyżowaniu. Kierowcy jadący na wprost do centrum będą mieli dłużej włączone zielone światło o 20 sekund w każdym cyklu zmian świateł, co wpłynie na poprawę warunków przejazdu autem. Piesi będą miel na przejście ten sam czas, co dziś.
Przebudowa przystanków i zmiana organizacji ruchu drogowego przy Płockiej potrwa maksymalnie pięć tygodni. Inwestycja w związku ze wzrostem liczby pasażerów jest prowadzona na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego i została zatwierdzona przez Zarząd Dróg Miejskich i policję.
Nie wszyscy radni popierają jednak inwestycję, Jak przypomina Gazeta Wyborcza, w październiku dwójka radnych dzielnicy Wola złożyła interpelację, w której zamierzenia nazwano kontrowersyjnymi i "skutkującymi zlikwidowaniem pasów ruchu, co nie znajduje żadnego uzasadnienia i jest kompletnie oderwane od postępującej intensywnej zabudowy mieszkaniowej". Obawiają się o większe korki i co za tym idzie, większe zanieczyszczenie powietrza. Poszerzenie przystanków pozytywnie ocenił Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola, ale też złożył swoje uwagi. – Jednak przykro, że zupełnie pominięto przy tym konsultacje społeczne nt. kształtu ul. Wolskiej, umiejscowienia przystanków i likwidacji lewoskrętu w Płocką. Palec wskazujący skierowany w prawo. Bardzo brak też w tym projekcie zieleni – wskazał burmistrz. I jak przekonywał, inwestycja mogła być szansą na dyskusję o kształcie ulicy Wolskiej.
Tramwaje Warszawskie zapowiadają dalsze poszerzanie przystanków. Podróżni korzystają już z 14 przystanków na Grochowskiej. Dzięki temu mogą z nich korzystać osoby z niepełnosprawnościami, osoby opiekujące się dziećmi w wózkach, a także seniorzy. Spółka pracuje nad dokumentacją dwóch kolejnych tras, gdzie poszerzone zostaną perony przystankowe. Pierwsza to Jana Pawła II, od kina Femina do ronda Babka. Złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową, po zakończonych pracach nad raportem oddziaływania inwestycji na środowisko. Druga z nich to Grójecka i al. Krakowska. Przygotowano już koncepcję, nad którą teraz spółka będzie pracować wspólnie z miejskimi drogowcami.
Nad poszerzaniem przystanków tramwajowych pracują nie tylko w Tramwajach Warszawskich. Przebudową Alej Jerozolimskich między rondem Czterdziestolatka a Mostem Poniatowskiego zajmie się Zarząd Dróg Miejskich. Inwestycja obejmie także przebudowę torów tramwajowych i wszystkich przystanków.