Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie przyspieszają z inwestycjami. Wkrótce kolejne przetargi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaje Warszawskie przyspieszają z inwestycjami. Wkrótce kolejne przetargi
mat. TW
Tramwaje Warszawskie mają szansę zrealizować w perspektywie do 2023 r. jeden z ambitniejszych w Polsce programów inwestycyjnych w zakresie komunikacji tramwajowej. Do tej pory realizacja śmiałych wizji napotykała na liczne problemy, ale wszystko wskazuje na to, że trudności zostały przełamane i niebawem na dobre rozsypie się wór z zamówieniami. Na pierwszy rzut pójdą kolejne przetargi związane z trasą tramwajową z Dworca Zachodniego do Wilanowa.

Niejednokrotnie informowaliśmy o ambitnych planach Tramwajów Warszawskich na obecną perspektywę unijną w okresie do 2023 r. Obejmują one realizację kilku nowych tras: z Woli i Dw. Zachodniego, przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa, w ciągu Kasprzaka, wzdłuż Światowida do Winnicy czy na Gocław. W świetle takiej rozbudowy sieci zaplanowano też budowę nowej zajezdni na Annopolu oraz zakup do 213 tramwajów. Najambitniejszy od dekad plan inwestycyjny jak dotąd napotykał jednak sporo przeszkód.

Miasto wprowadza usprawnienia

Jednym z problemów było osłabienie Biura Polityki Mobilności i Transportu. Podwykonawca budowniczych metra podebrał pracowników odpowiedzialnych za organizację ruchu, w wyniku czego miejskie biuro pozostało w mocno okrojonym składzie, co też przekładało się na czas uzgodnień. Dopiero na przełomie I i II kwartału 2019 r. tę jednostką wsparto pracownikami Zarządu Dróg Miejskich, zajmującymi się szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Dla usprawnienia wchodzącego na ścieżkę krytyczną procesu inwestycyjnego zmiany organizacyjne przeprowadziły także Tramwaje Warszawskie. Decyzją prezesa Tramwajów Warszawskich, Wojciecha Bartelskiego, powołany został nowy zespół, złożony z 40 pracowników, którego celem jest wyłącznie przygotowywanie, „wypychanie” i prowadzenie kluczowych projektów. Kieruje nim Katarzyna Ziarkowska, która wcześniej pracowała w PKP PLK, gdzie zajmowała się takimi wymagającymi tematami, jak tunele do lotniska Chopina w Warszawie czy dworca Łódź Fabryczna.

Machina powoli rusza

Poczynione zmiany zdają się przynosić już pierwsze efekty. Pod koniec kwietnia udało się uzgodnić i ogłosić pierwszy przetarg związany z trasą do Wilanowa – a konkretnie na odnogę w ciągu ul. Gagarina. Przedsięwzięcie wymagało ścisłego skoordynowania z inwestycją wodociągową, gdyż pod przyszłym torowiskiem powstać musi kolektor ściekowy. Dlatego też postępowanie przetargowe formalnie prowadzi MPWiK.

Inwestycja będzie prowadzona w formule „projektuj i wybuduj”, a na jej przeprowadzenie przeznaczono 34 miesiące. Aby po Gagarina mogły kursować tramwaje, powstać muszą jednak inne, wcześniejsze odcinki trasy. Postępowania na nie również mają ruszać niebawem. – Zakładamy, że w okolicach wakacji uda się ogłosić przetargi na odcinek na Ochocie, od Dworca Zachodniego wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także tzw. odcinki D+E na Mokotowie i w Wilanowie. Łącznie, będą to 4 postępowania, w tym przetarg na inżyniera kontraktu – zapowiada Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Oddzielnie realizowany będzie podziemny odcinek w rejonie Dworca Zachodniego (docelowo pod stacją kolejową powstać ma podziemny węzeł – z parami przystanków na trzech wylotach w kierunku Bitwy Warszawskiej 1920 r., Krzyżanowskiego i Ordona). Ta inwestycja wymaga koordynacji z PKP PLK. Przetarg kolejowy miał ruszyć w maju, ale przeciągają się uzgodnienia wewnątrz struktur PKP PLK. Poza tym część kolejowa projektu nie jest zabezpieczona od strony finansowej (konieczna jest aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego).

Niedawno ruszył też przetarg na kolejny odcinek trasy tramwajowej łączącej Węzeł Młociny z Tarchominem i Nowodworami. Prace obejmą odcinek od Nowodworów do Winnicy.

Gocław z drogą

Wszystko wskazuje na to, że odblokowany został też tramwaj na Gocław, gdzie inwestycję opóźniały sprawy reprywatyzacyjne. – Powstaje niezbędna dokumentacja, by wystąpić o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. To umożliwi wywłaszczenie gruntów pod cały korytarz. Już nic nie powinno blokować tej inwestycji – przekonuje prezes Bartelski.

Tramwaj na Gocław i na Zieloną Białołękę uratują właśnie… drogi. Na początku roku budżet stolicy został uzupełniony o projekty związane z budową jezdni przy planowanych torowiskach. Dzięki temu będzie można skorzystać z tzw. specustawy drogowej, co znacznie ułatwia proces pozyskiwania niezbędnych działek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5