Tramwaje Warszawskie szukają projektanta dla przebudowy i połączenia przystanków na trasie do pętli Żerań FSO. Celem jest racjonalizacja odległości i dostosowanie do planowanej zabudowy na pofabrycznych terenach.
Plan Tramwajów Warszawskich zakłada likwidację przystanków PIMOT i Batalionu Platerówek. W zamian miałby powstać nowy przystanek na wysokości ul. Rozwojowej. – Obecne umiejscowienie przystanków były dostosowane do zabudowy przemysłowej, czyli terenów dawnego FSO. Zabudowa przemysłowa przekształca się w zabudowę mieszkaniową. Połączenie przystanków ma na celu dostosowanie ich lokalizacji do zabudowy mieszkaniowo-usługowej – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, jest to działanie uzgodnienie w ramach masterplanu dla terenu dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu.
Zamawiający wymaga przystanków o długości 68 m (choć z uwagi na ograniczenia z miejscem dopuszczone jest 66 m) i szerokości użytkowej min. 3,5 m. Przestawione zostaną słupy trakcyjne kolidujące z drogą wolną od przeszkód, a na przejściu przez torowisko zostanie wymieniony ruszt torowy. Powstanie też naziemne, sygnalizowane przejście dla pieszych przez Jagiellońską.
Zmiana ma służyć racjonalizacji odległości między przystankami. Obecnie między Golędzinowem a PIMOT-em jest ok. 320-330 m, między PIMOT-em a Batalionu Platerówek ok. 420-430 m, między Batalionu Platerówek a Śliwcami – ok. 475 m. Teraz odległości między Śliwcami a nowym przystankiem wyniosą ok. 750 m, a między tym przystankiem a Golędzinowem ok. 530 m. – Czas przejazdu od pętli do ronda Starzyńskiego wynosi teraz 8 minut. Skróci się o jedną minutę – wylicza Maciej Dutkiewicz.
Tramwaje Warszawskie wyjaśniają, że prac nie można było przeprowadzić wcześniej, wraz z modernizacją torowiska na Jagiellońskiej,
prowadzoną w 2018 r. – Przebudowa torowiska tramwajowego została podzielona na etapy. Część prac, jak np. wymiana słupów nie wiązała się utrudnieniami dla pasażerów, ale wymiana szyn już oczywiście tak. Realizacja musi być skoordynowana z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za realizacje w tym rejonie – mówi Dutkiewicz.
Termin składania ofert na dokumentację projektową mija 25 lipca. Kompletna dokumentacja wraz z uzgodnieniami ma zostać przekazana w ciągu 66 tygodni. Natomiast sama przebudowa planowana jest na 2026 r.