Tramwaje Warszawskie są w trakcie napraw głównych Swingów realizowanych przez Pesę. Okazuje się, że w ramach modernizacji wagony mogły zmienić swoje czoło, natomiast jak na razie TW nie zdecydowały się na taki ruch. W ramach opcji przewoźnik może naprawić wózki w Jazzach i wkrótce skorzysta z tej sposobności.
W 2023 roku Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę na naprawę główną tramwajów z serii 120Na, 120Na DUO, 128N oraz 134N, a więc Swingów, jedno i dwukierunkowych, a także Jazzów, dwukierunkowych i krótkich. Zamówienie zdobył producent i zarazem jedyny chętny na realizację tego kontraktu, a więc Pesa.
Naprawy nadwozi. Wózki w ramach opcji
Umowa w zakresie podstawowym dotyczy naprawy głównej nadwozia w 130 jednokierunkowych Swingach - TW posiadają 180 takich wagonów, natomiast zakres opcjonalny został podzielony na aż cztery części. Pierwsza z nich dotyczy naprawy głównej wózków w maksymalnie 49 jednokierunkowych Swingach oraz maksymalnie 6 Swingach dwukierunkowych (wszystkich posiadanych przez TW).
Druga i trzecia część dotyczy tramwajów Jazz. Odpowiednio naprawy głównej wózków w maksymalnie 42 sztukach dwukierunkowych Jazzów (spośród 50 posiadanych) oraz ng wózków w maksymalnie 20 Jazzach krótkich (spośród 30 wozów tego typu użytkowanych przez TW).
Czwarta część opcji dotyczy naprawy głównej nadwozia w maksymalnie 48 swingach jednokierunkowych oraz maksymalnie 6 swingach dwukierunkowych.
9 ze 130 tramwajów już po naprawie
Jak na razie Pesa realizuje zamówienie podstawowe, w ramach którego, jak już wspomniano, naprawę główną przejdzie nadwozie w 130 tramwajach Swing. Realizacja tego zadania potrwa do połowy listopada 2029 roku.
– W tej chwili po naprawie głównej jest dziewięć Swingów, a w zakładach Pesy w Mińsku Mazowieckim znajduje się pięć wagonów. Spodziewamy się, że kolejny pojazd wróci do nas na przełomie lutego i marca – mówi nam Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Swingi z nowym czołem?
Jednocześnie, jak wynika z naszych informacji, Pesa zaproponowała, aby przy okazji napraw głównych nadwozi, Swingi zmieniły swoje czoła. Oficjalnie potwierdził nam to Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży lekkich pojazdów szynowych w Pesie – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Zamawiającym i złożyliśmy naszą ofertę w tym zakresie – mówi Grzyb.
Tę informację potwierdził również rzecznik prasowy stołecznego przewoźnika.
– Pesa proponowała zmianę czoła przy okazji naprawy głównej. Niemniej wiązałoby się to z wydłużeniem czasu realizacji oraz innymi zmianami warunków kontraktu, na które zgodzić się nie mogliśmy – mówi Urbanowicz, raczej rozwiewając możliwości zmiany przodów Swingów.
Naprawa nadwozi 130 Swingów postępuje, natomiast jak na razie TW nie zdecydowały się na uruchomienie opcji w zakresie wózków (pierwsza część opcji) oraz pozostałych 54 nadwozi (czwarta część opcji). Na podjęcie decyzji w tym zakresie TW mają czas do końca 2027 roku.
Wózki w Jazzach pójdą do naprawy
Co z kolei z naprawami Jazzów, a dokładniej ich wózków? Dwie z czterech części (o numerach 2 oraz 3) opcji dotyczą właśnie tych wagonów.
– Jeżeli chodzi o naprawę główną Jazzów – na przełomie I i II kwartału tego roku chcemy skorzystać z opcji przewidzianej w umowie. Pierwszy tramwaj powinien zostać odebrany przez wykonawcę w ciągu 180 dni od wywołania opcji – informuje rzecznik TW, jednocześnie nie precyzując, w jakim zakresie zostaną wykorzystane te części opcji.