Minęło już prawie pół roku od wprowadzenia do ruchu w Warszawie pierwszego tramwaju firmy Hyundai Rotem. W stolicy jest już 19 pojazdów, z czego dziewięć jest dopuszczonych do jazd z pasażerami. W drodze do Polski jest kolejne 11 wozów. Tramwaje Warszawskie odrzucają jednak sugestie o ciągnących się czy opóźniających się odbiorach. – Procedura odbiorcza jest bardzo drobiazgowa i wynika z doświadczeń nabytych przez zespół specjalistów w podczas realizacji wcześniejszych projektów związanych z zakupem tramwajów – mówi Paweł Rzeszódko, dyrektor biura strategicznych inwestycji taborowych Tramwajów Warszawskich.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: W tym miesiącu minie pół roku od wyjazdu pierwszego Hyundaia na linię. Wielokrotnie pojawiają się pytania o to dlaczego ogólnie tak wolno trwają odbiory kolejnych tramwajów. Czy to oznacza, że z tramwajami jest jakiś problem?
Paweł Rzeszódko, dyrektor biura strategicznych inwestycji taborowych Tramwajów Warszawskich: Może się wydawać, że odbiory trwają wolno, jednak faktycznie jest zupełnie inaczej. Procedura odbiorcza jest bardzo drobiazgowa i wynika z doświadczeń nabytych przez zespół specjalistów w podczas realizacji wcześniejszych projektów związanych z zakupem tramwajów. Może jest to truizm, ale w ten sposób chcemy zagwarantować pasażerom, że będą podróżowali niezawodnymi tramwajami.
Jak generalnie wygląda droga od dostawy tramwaju do dopuszczenia do ruchu z pasażerami i odbioru końcowego? Każdy tramwaj po dostarczeniu do Tramwajów Warszawskich musi zostać przygotowany przez Hyundai Rotem do zgłoszenia do wstępnego odbioru technicznego. W tym czasie tramwaj przechodzi badania, między innymi niezbędne do rejestracji zbiorników ciśnieniowych, które wykonują pracownicy dozoru technicznego – TDT. Jest dostosowywany do zmian, które zostały wprowadzone w pozostałych tramwajach. Na przykład – aktualizacje oprogramowania do najnowszej wersji. Po zgłoszeniu przez producenta tramwaju do wstępnego odbioru technicznego jest on realizowany przez zespół specjalistów z Tramwajów Warszawskich zajmujących się odbiorami. W ramach wstępnego odbioru sprawdzamy poprawność dostarczanej razem z tramwajem dokumentacji, część mechaniczno-elektryczną tramwaju i część informatyczną.
Po ich sprawdzeniu i usunięciu ewentualnych zastrzeżeń przez producenta przechodzimy do kolejnego etapu, jakim jest tzw. przegląd zerowy oraz próby ruchowe na torze testowym, w tym m.in. badanie drogi hamowania. Po pozytywnie zakończonej kontroli technicznej, tramwaj musi odbyć co najmniej dwugodzinną jazdę próbną, z każdej kabiny, na terenie miasta. Po pozytywnie zakończonej jeździe próbnej sporządzany jest protokół wstępnego odbioru tramwaju i następnie tramwaj kierowany jest do realizacji testu niezawodności w ramach którego realizuje on normalne zadania przewozowe. Podczas testu – tj. 2500 km – nie może wystąpić żadna usterka, w przeciwnym razie licznik testu jest zerowany i test rozpoczyna się ponownie. Dopiero pozytywne zakończenie tego etapu stanowi podstawę do sporządzenia protokołu końcowego odbioru. Następnie tramwaj staje się własnością Tramwajów Warszawskich i rozpoczyna się 5-letni okres gwarancji jakości.
fot. TWNa jakim etapie są obiory krótkiego pojazdu i jednokierunkowego długiego Hyundaia?Krótki Hyundai przechodzi obecnie badania homologacyjne, następnie wykonujemy badania niezbędne do zgłoszenia tramwaju do rozszerzonych badań odbiorczych. Wagon w najbliższym czasie rozpocznie test niezawodności, standardowy test na jaki kierujemy wszystkie wagony. Chodzi o przejechanie przez tramwaj 2500 km pod naszą obserwacją, kiedy możemy wychwycić coś, co nie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami dotyczącymi jakości
Jaki jest aktualny harmonogram dostaw i dopuszczenia tramwajów i kiedy zgodnie z aneksem powinny zakończyć się wszystkie dostawy i odbiory? Dostawy tramwajów z zamówienia podstawowego zakończą się w styczniu 2024 r.
Jakie są aktualne terminy dla decyzji o opcji? I jakie są czasy realizacji?Zakupy taboru będą zależały od funduszy, jakimi będziemy dysponowali. Na razie niewiele więcej możemy powiedzieć.