Tramwaje Warszawskie zamierzają nadgonić z niezbędnymi naprawami i remontami torowisk. Ruszył właśnie remont trasy na Bródnie, a w przygotowaniu są prace m.in. na Kercelaku, Filtrowej czy al. Waszyngtona.
Stan warszawskich torowisk – z rosnącą liczbą ograniczeń prędkości – budzi ostatnio dużo emocji. Tramwaje Warszawskie, w odpowiedzi na głosy krytyki, postanowiły bardziej intensywnie wziąć się za torowiska. – Chcemy zagwarantować mieszkańcom Warszawy najwyższą jakość usługi transportowej – deklaruje Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.
Obecnie trwa już gruntowny remont trasy tramwajowej na Bródnie od ronda Żaba do wiaduktu na Rembielińskiej, stanowiącej jeden jedyny dojazd do zajezdni Annopol. – Budujemy torowisko od nowa: korytujemy, wymieniamy kruszywo i szyny, część słupów, naciągi, kable zasilające. Będzie odwodnienie. Znaczna część odcinka, objętego pracami, pochodzi z lat 1999/2000 i wymaga już remontu – mówi przedstawiciel spółki.
Prace m.in. na Filtrowej, al. Waszyngtona czy KercelakuDo końca lata mają potrwać prace przy budowie nowych przystanków na ul. Obozowej. – W perspektywie prawdopodobnie dekady będzie remont ulicy, ale stwierdziliśmy, że nie możemy kazać pasażerom czekać na udogodnienia – mówi Niklewicz.
Spółka weźmie się też za odwodnienie na Filtrowej. – Mieliśmy dużo skarg w związku z częstym zalewaniem torowiska, co doprowadziło do degradacji infrastruktury, zwłaszcza w rejonie przystanku Raszyńska. Na kolejne dziesięciolecia będziemy tam w tym fragmencie sieci zabezpieczeni – wskazuje Konrad Niklewicz. TW przymierzają się w tym roku także do punktowych remontów w al. Waszyngtona – przejazdów w ciągu Międzynardowej i Kinowej. – W tle przygotowujemy się do dużej modernizacji, ale są fragmenty, z którymi nie możemy czekać kolejnych kilka lat. Musimy rozwiązać problem odprowadzania wód opadowych, by zapewnić bezpieczną eksploatację tego odcinka. W kolejnych latach przewidujemy kolejne punktowe interwencje – mówi Niklewicz.
Latem będzie też robiony
przejazd międzytorowy na Stawkach – w rejonie Pokornej. Rozjazd wykonywany będzie z myślą o tramwaju do Wilanowa. – Jak słusznie zauważył Zarząd Transportu Miejskiego, nie wszystkie tramwaje w określonych porach dnia muszą jechać z Wilanowa aż na Żoliborz. Niektóre z nich mogą spokojnie kończyć swój bieg wcześniej, dlatego robimy to przejście międzytarowe – wyjaśnia Niklewicz.
Uciążliwy będzie remont na Kercelaku. – Zakres prac ogromny. Musimy de facto zrobić skrzyżowanie od nowa i wymienić całą płytę betonową. Samo wiązanie betonu to 28 dni. Aby zachować drożność, podzielmy prace na kilka etapów – w tym i przyszłym roku. W cieniu tych prac będziemy remontować przejazd na wysokości Chłodnej – mówi Konrad Niklewicz. Roboty będą się odbywać w okresie wakacyjnym – na pierwszy ogień krzyżownica, co oznacza, że tramwaje będą mogły skręcać, ale nie będzie możliwy przejazd na wprost.
Jak wskazują Tramwaje Warszawskie, 12 z 21 zaplanowanych zadań jest przewidzianych na weekendy lub przedłużone weekendy. Prace, które będą wymagały zamknięcia torów na dłuższy czas, to między innymi: remont na Filtrowej, remont trasy dojazdowej do zajezdni Annopol, remont torów na skrzyżowaniach z ul. Broniewskiego i wymiana szyn i rozjazdów na Kercelaku.
Spółka zamierza przyspieszyć z remontami – W tym roku wyremontujemy 5 km torów. Naprawom bieżącym poddamy 15 km toru pojedynczego – wskazuje Niklewicz. Dodatkowo, jak wyliczają TW, wymienionych zostanie 1,2 km szyn i 30 zwrotnic. Na tym nie koniec prac – do regeneracji szyn wytypowanych zostało 6 km, a szlifowanych będzie kolejne 15 km szyn. W kolejnych latach zakres prac ma zostać zwiększony. – W przyszłym roku zakładamy już remont ok. 10 km toru. Jeżeli chcemy mieć najwyższą jakość tej usługi transportowej, najlepszy stan sieci tramwajowej w całej Polsce i w ogóle może w tej części Europy, to musimy regularnie te nasze torowiska i nasze sieci trakcyjne remontować i będziemy to robić – wylicza Niklewicz.
Spółka podkreśla, że konieczne jest też przyspieszenie z pracami projektowymi. – Zdecydowaliśmy się na zawarcie umów ramowych z wiodącymi firmami projektowymi – dzięki temu będziemy mogli zlecać wykonanie dokumentacji projektowych bez osobnych i czasochłonnych postępowań. Firmy będą rywalizować między sobą. To znacząco przyspieszy uzyskiwanie przez nas tych dokumentacji projektowych – wyjaśnia Niklewicz.
Co z wiaduktem w rejonie Arkadii? – Zdajemy sobie sprawę z tego, że te spowolnienia, w sensie ograniczenia prędkości na tym wiadukcie są dla pasażerów uciążliwe, natomiast bardzo starannie ten obiekt przebadaliśmy. Podjęliśmy parę tygodni temu próbę takiej punktowej doraźnej naprawy, ale nie byliśmy zadowoleni z efektów. Musimy jeszcze zacisnąć zęby.
Podpisaliśmy umowę na projekt naprawy głównej torowiska, a w przyszłym roku w pierwszym możliwym terminie przeprowadzimy tą naprawę w taki sposób, który na kolejne wiele lat zagwarantuje płynny, szybki ruch tramwajowy bez żadnych ograniczeń prędkości – mówi przedstawiciel spółki. W tym roku gotowa będzie również dokumentacja potrzebna do modernizacji torów na ul. Słomińskiego. W przyszłym roku ma być robiona Zielona Marszałkowska, w ramach której założono kompleksową przebudowę torowiska. Przygotowywany jest też remont torowiska na Grójeckiej od pl. Narutowicza do Bitwy Warszawskiej 1920 r. –
w cieniu budowy nowej trasy do Dw. Zachodniego.