Tramwaje Warszawskie rozpisały przetarg na wdrożenie priorytetów i doposażenie o algorytmy sterowania adaptacyjnego sygnalizacją świetlną na kolejnych przejściach i skrzyżowaniach. Obecnie różną formą priorytetów objętych jest 71% osygnalizowanych przejść i skrzyżowań.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów. Przewidziano sześć zadań:
- przejście dla pieszych w ul. Prostej – Miedziana i Twarda. Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 21 tygodni,
- skrzyżowanie w ul. Słomińskiego – Bonifraterska (przejście dla pieszych), Dw. Gdański. Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 27 tygodni,
- skrzyżowanie w ul. ks. Popiełuszki – pl. Henkla (przejście), Krasińskiego, Sarbiewskiego / Tołwińskiego (przejście). Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 27 tygodni,
- skrzyżowanie ul. Wolska i Cm. Wolski, Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 22 tygodni,
- doposażenie o algorytmy sterowania adaptacyjnego sygnalizacją świetlną na wybranych skrzyżowaniach (partia A) – Powstańców Śląskich / Wrocławska / Hery, al. „Solidarności” / Żelazna (opcja), Powstańców Śląskich / ul. Macza (opcja), Powstańców Śląskich / Pełczyńskiego (opcja), Powstańców Śląskich / Czumy (opcja). Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 26 tygodni,
- doposażenie o algorytmy sterowania adaptacyjnego sygnalizacją świetlną na wybranych skrzyżowaniach (partia B): Mickiewicza / Zajączka, Obozowa / Deotymy (opcja), Wolska / Sowińskiego (opcja), Wolska / Fort Wola (opcja). Na realizację prac podstawowych przewidziano okres do 18 tygodni,
Zadaniem wykonawcy jest opracowanie i uzgodnienie projektów, wykonanie robót z doposażeniem skrzyżowań w detektory tramwajowe i ewentualną budową lub modernizacją sygnalizacji oraz wdrożeniem stałej organizacji ruchu. Kolejny etap zakłada uruchomienie nowych programów sygnalizacji. W ramach opcji – do zrealizowania w ciągu 36 miesięcy od odbioru uruchomionych programów sygnalizacji - przewidziano zdalny dostęp do sterownika on-line, kalibracja wraz z nadzorem powdrożeniowym.
Termin składania ofert mija 2 czerwca. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Wartość zamówienia szacowana jest na 2,327 mln zł brutto.
Obecnie różną formą priorytetu objętych jest 187 z 261 osygnalizowanych skrzyżowań i przejść (71%). Dzięki temu prędkość komunikacyjna tramwajów w całej Warszawie wzrosła z 17,2 km/h w 2014 r. do 19,5 km/h. Na trasach z priorytetem jest ona znacząco wyższa – np. Dw. Wileński – Żerań Wschodni (25 km/h), ul. Marymoncka – Nowodwory (26,1 km/h), Nowodwory – Metro Młociny (30 km/h) czy ul. Wolska – ul. Połczyńska – ul. Powstańców Śląskich (24,3 km/h).