Tramwaje Warszawskie rozstrzygają ponowiony przetarg na dostawy do 213 tramwajów. Zwycięzcą zostaje koreański Hyundai Rotem, który jako jedyny złożył ofertę mieszczącą się w budżecie.
Przedmiotem trwającego przetargu jest dostawa do 213 tramwajów. Zamówienie podstawowe obejmuje 85 tramwajów dwukierunkowych o długości 30-33 m, 18 tramwajów jednokierunkowych o długości 30-33 m i 20 tramwajów jednokierunkowych o długości 20-24 m. Opcja zakłada dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych o długości 30-33 m i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 30-33 m.
Termin składania ofert
minął w grudniu. W sumie w postępowaniu wpłynęło pięć kopert. Dwie z nich zawierały jednak wyłącznie materiały informacyjne oraz pisma o powodach niezłożenia oferty. Szybko okazało się też, że oferta Stadlera
była nieważna – producent zaproponował inne terminy realizacji niż wymagane przez Tramwaje Warszawskie. W grze pozostały więc jedynie oferty firmy Hyundai i Pesy, przy czym w kosztorysie zamawiającego mieścił się tylko koreański producent – do oferty Pesy brakowało pół miliarda złotych. To stawiało firmę Hyundai w roli faworyta.
Dzisiaj (8 lutego) Tramwaje Warszawskie poinformowały o rozstrzygnięciu przetargu. Zwycięzcą formalnie został Hyundai Rotem, który zaproponował dostawy za 1,826 mld zł netto (przy budżecie zamawiającego wynoszącym ok. 1,88 mld zł netto). Oferta koreańskiej firmy okazała się korzystniejsza nie tylko pod względem ceny, ale także otrzymała więcej punktów w ocenie technicznej (Pesa otrzymała więcej punktów w kryterium odległości pomiędzy pierwszymi drzwiami a czołem wagonu, w pozostałych kryteriach – albo mniej, albo tyle samo punktów). Rozstrzygnięcie nie jest jeszcze prawomocne – strony mogą się jeszcze odwołać od wyboru do Krajowej Izby Odwoławczej.
Z decyzji Tramwajów Warszawskich cieszą się przedstawiciele koreańskiego producenta. – Jesteśmy gotowi. Hyundai Rotem to dobry producent, który może nadać ciekawy kierunek, jeżeli chodzi o rozwój branży tramwajowej – komentuje Marcin Jędryczka, przedstawiciel firmy Hyundai Rotem.
Zgodnie z warunkami przetargu pierwszy tramwaj miałby zostać dostarczony w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy, a całość (razem z opcją) – do 2023 r.