Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na budowę torowiska w ul. Rakowieckiej między al. Niepodległości a Puławską w ramach tramwaju do Wilanowa. O zamówienie ubiega się sześć podmiotów, ale żaden nie zmieścił się w budżecie.
Przedmiotem zamówienia jest budowa torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej wraz z budową węzła rozjazdowego u zbiegu z al. Niepodległości i przebudową torowiska do ul. Opoczyńskiej (węzeł rozjazdowy u zbiegu z Puławską już powstaje). W sumie długość nowego odcinka torów wynosi ok. 900 m.
Torowisko poprowadzone zostanie po północnej stronie Rakowieckiej. To wymusi zmianę przekroju ulicy, która ma obecnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji 6-metrową jezdnię po jednym pasie – ulica nabierze kameralnego charakteru, jak na jej zachodnim odcinku między al. Niepodległości a św. Boboli. Samo torowisko będzie miało zieloną zabudowę. Na skrzyżowaniu z al. Niepodległości powstanie brakujące przejście dla pieszych. Przystanki tramwajowe w węźle przewidziano na wylotach ul. Rakowieckiej (przystanek w kierunku Puławskiej po wschodniej stronie skrzyżowania, a w kierunku Kieleckiej – po zachodniej) – z jednoczesnym zachowaniem pary przystanków bezpośrednio nad stacją metra, w al. Niepodległości.
Oferty poznaliśmy 18 lipca. Wystartowało sześć podmiotów z ofertami na kwoty od 78,589 mln zł do 116,650 mln zł. Wszystkie oferty przewyższały budżet określony na 53,385 mln zł, ale Tramwaje Warszawskie postanowiły – zgodnie z zapowiedziami – dopłacić i dziś (24 sierpnia) rozstrzygnęły przetarg. Wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania, które złożyło najtańszą ofertę.
Teraz wybór musi się uprawomocnić. Na realizację przeznaczono 22 miesiące. Oznacza to, że trasa będzie gotowa najwcześniej w II połowie 2025 r.
mat. TWInwestycja jest częścią budowy tramwaju do Wilanowa. Wcześniej – ze względów finansowych – Tramwaje Warszawskie
zdecydowały się na fazowanie inwestycji. Zlecenie na budowę zasadniczej części trasy ograniczono do odcinka od Puławskiej, przez Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów –
z odnogą w ul. Św. Bonifacego. W ramach tego zadania powstaje jednak od razu czterotorowy węzeł rozjazdowy u zbiegu Puławskiej, Goworka i Rakowieckiej (tramwaje mają wrócić na Puławską na początku września).
Z pierwotnego zakresu wyłączono dwa zadania: torowisko w Rakowieckiej oraz wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Dw. Zachodniego, do którego
tramwaj dojedzie w tunelu. W marcu ogłoszono zapowiadany przetarg na odcinek na Ochocie (
niedawno poznaliśmy oferty), a w kwietniu na Rakowiecką. Trwa
projektowanie odcinka pośredniego przez Pole Mokotowskie.