Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie wybrały wykonawcę trasy do Dw. Zachodniego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaje Warszawskie wybrały wykonawcę trasy do Dw. Zachodniego
rys. Maciej Beister / Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie zgodnie z zapowiedziami wygospodarowały dodatkowe środki i rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką – z wykorzystaniem podziemnego przystanku powstającego w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej. Teraz wybór musi się uprawomocnić.

Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową. Dalej tramwaj będzie poprowadzony w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.

Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie projektów wykonawczych, uzyskanie pozwoleń i przeprowadzenie prac. Zakres robót obejmuje budowę torowiska, budowę tunelu pod Parkiem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi, a także wyposażenie odcinka tunelu, który jest już realizowany w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prowadzonej przez PKP PLK. Powstanie też podstacja trakcyjna i przebudowany zostanie układ drogowy ulic wzdłuż tramwaju.

Termin składania ofert minął w lipcu. Wystartowało siedem podmiotów z ofertami na kwoty od 345 mln zł do 478 mln zł brutto. To dużo powyżej budżetu określonego na 276,302 mln zł. Ostatecznie zgodnie z zapowiedziami spółka dopłaciła.

W piątek 6 października postępowanie zostało rozstrzygnięte. O wyborze decydowały cena (95%) oraz doświadczenie kierownika (5%). Wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania z ofertą na kwotę 365,523 mln zł. Choć była to trzecia oferta pod względem ceny, to przewagę zdobyła w kryteriach pozacenowych (doświadczenie kierownika budowy). Poza tym odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostotsal i Mosty Łódź.

Teraz wybór musi się uprawomocnić – firmy mają czas na odwołania. Na realizację przeznaczono 26 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa zaplanowana jest na lata 2024 i 2025.

W ramach tej inwestycji tramwaje będą dojeżdżać do pierwszego podziemnego przystanku, zlokalizowanego po południowej stronie dworca i układu torowego. Zaplanowano tu rozjazdy dla taboru dwukierunkowego. Dalsza część tunelu, z dwoma parami przystanków po północnej stronie, pozostanie na razie pustką technologiczną. Perspektywa realizacji dwóch odnóg, łączących Dw. Zachodni z ul. Kasprzaka, jest odległa. Na razie nie mają one zabezpieczonego finansowania, a plan ogólny spółki zakłada realizację "do 2032 r.". Na razie będą analizowane różne warianty dalszego przebiegu.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5