Tramwaje Warszawskie zgodnie z zapowiedziami wygospodarowały dodatkowe środki i rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką – z wykorzystaniem podziemnego przystanku powstającego w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową. Dalej tramwaj będzie poprowadzony w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie projektów wykonawczych, uzyskanie pozwoleń i przeprowadzenie prac. Zakres robót obejmuje budowę torowiska, budowę tunelu pod Parkiem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi, a także wyposażenie odcinka tunelu, który jest już realizowany w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prowadzonej przez PKP PLK. Powstanie też podstacja trakcyjna i przebudowany zostanie układ drogowy ulic wzdłuż tramwaju.
Termin składania ofert minął w lipcu. Wystartowało siedem podmiotów z ofertami na kwoty od 345 mln zł do 478 mln zł brutto. To dużo powyżej budżetu określonego na 276,302 mln zł. Ostatecznie zgodnie z zapowiedziami spółka dopłaciła.
W piątek 6 października postępowanie zostało rozstrzygnięte. O wyborze decydowały cena (95%) oraz doświadczenie kierownika (5%). Wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania z ofertą na kwotę 365,523 mln zł. Choć była to trzecia oferta pod względem ceny, to przewagę zdobyła w kryteriach pozacenowych (doświadczenie kierownika budowy). Poza tym odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostotsal i Mosty Łódź.
Teraz wybór musi się uprawomocnić – firmy mają czas na odwołania. Na realizację przeznaczono 26 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa zaplanowana jest na lata 2024 i 2025.
W ramach tej inwestycji tramwaje będą dojeżdżać do pierwszego podziemnego przystanku, zlokalizowanego po południowej stronie dworca i układu torowego. Zaplanowano tu rozjazdy dla taboru dwukierunkowego. Dalsza część tunelu, z dwoma parami przystanków po północnej stronie, pozostanie na razie pustką technologiczną. Perspektywa realizacji dwóch odnóg, łączących Dw. Zachodni z ul. Kasprzaka, jest
odległa. Na razie nie mają one zabezpieczonego finansowania, a plan ogólny spółki
zakłada realizację "do 2032 r.". Na razie
będą analizowane różne warianty dalszego przebiegu.