Tramwaje Warszawskie stopniowo wdrażają priorytety dla pojazdów szynowych na kolejnych trasach. Według wyliczeń spółki przynosi to realne oszczędności – na Bródnie i Tarchominie po ok. cztery minuty. – Najważniejszym elementem wprowadzania priorytetu jest wpływ tego przedsięwzięcia w skali makro. Jeżeli tramwaj przyspiesza o 60 sekund, to należy zwrócić uwagę na to, że wpływa to na setki tramwajów które przejeżdżają tą trasą każdego dnia i tysiące pasażerów, które nimi podróżuje – podkreśla Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje w Warszawie jadą szybko, tylko długo stoją na światłach – to częsta opinia,
powtarzana także przez gości z zagranicy. Tramwaje Warszawskie pracują nad stopniową zmianą tego stanu rzeczy. W zeszłym roku udało się uruchomić priorytety na kilku trasach: w ciągu ul. Światowida od pętli Tarchomin Kościelny do skrzyżowania z ul. Trakt Nadwiślański (5 skrzyżowań), ul. Powstańców Śląskich od pl. Kasztelańskiego do przejazdu tramwajowego przy ul. Radiowej (9 skrzyżowań), na ul. Jagiellońskiej (dwa skrzyżowania: z ul. Wybrzeże Helskie i ul. Golędzinowską), a także w ciągu ulic Wolskiej i Połczyńskiej (4 skrzyżowania: z ul. Redutową, ul. Sowińskiego, wyjazdem z CH Fort Wola oraz przy Parkingu P+R).
Zielona fala albo algorytmy sterowaniaStosowane są różne rozwiązania techniczne – obejmujące przede wszystkim synchronizację programów sygnalizacji świetlnej na kolejnych skrzyżowaniach (tzw. zielona fala) oraz inteligentne algorytmy sterowania, które adaptują się do warunków ruchowych. – W tym drugim przypadku sterownik sygnalizacji świetlnej jest tak zaprogramowany, aby na bieżąco dostosowywał program sygnalizacji i w przypadku pojawienia się tramwaju obsługiwał go na preferencyjnych warunkach – ograniczając do minimum czas tracony na czerwonym świetle – wyjaśnia Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Nie oznacza to jednak, że tramwaje w ogóle na światłach stać nie będą. – Należy pamiętać, że w każdym przypadku musimy uwzględnić warunki ruchu wszystkich uczestników – także kierowców, rowerzystów i pieszych. Dlatego uzyskanie pełnego priorytetu tramwajowego, czyli przejazdu bez strat czasu, nie zawsze jest możliwe – zaznacza Powałka.
Priorytet uruchomiono również na wyremontowanej trasie do Żerania Wschodniego. Tutaj został zainstalowany na łącznie czternastu skrzyżowaniach: w ciągu ul. 11 Listopada (6 skrzyżowań, na których zastosowano koordynację protramwajową, dającą tzw. zieloną falę), na ul. Odrowąża wraz z rondem Żaba (4 skrzyżowania z zastosowaniem pełnej adaptacji, przydzielającej pełny lub wysoki priorytet tramwajowy) oraz wzdłuż ulic Rembielińskiej (z ulicami: Matki Teresy z Kalkuty, Bartniczą i Kondratowicza), a także Annopol (z ul. Odlewniczą).
Realne oszczędnościJak wyliczają Tramwaje Warszawskie, priorytety przynoszą realne oszczędności, jeżeli chodzi o czas przejazdu. – Dzięki zastosowaniu priorytetów tramwajowych czas przejazdu przez Bródno skrócił się o 3-4 minuty. Tramwaje jeżdżą także szybciej o ok 4 min na Tarchominie – mówi Powałka. Gdy zakończy się wdrożenie pełnego priorytetu na trasie z Młocin do pętli Tarchomin Kościelni czas przejazdu skróci się łącznie o sześć minut względem sytuacji, gdyby priorytetu w ogóle nie było. – W przypadku trasy na Powstańców Śląskich o pełnej skuteczności działania priorytetu można będzie mówić po zakończeniu wdrożeń na skrzyżowaniach z ul. Synów Pułku i Człuchowską, co wymaga pewnych korekt układu drogowego oraz po poprawie w rozkładzie jazdy – zaznacza Michał Powałka.
– Najważniejszym elementem wprowadzania priorytetu jest jednak wpływ tego przedsięwzięcia w skali makro. Jeżeli tramwaj przyspiesza o 60 sekund to należy zwrócić uwagę na to że wpływa to na setki tramwajów które przejeżdżają tą trasą każdego dnia i tysiące pasażerów, które nimi podróżuje – dodaje rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Będą kolejneGdzie pojawią się kolejne priorytety? – W następnej kolejności spółka uruchomi system sterowania ruchem na ul. Marymonckiej – na odcinku od al. Zjednoczenia na północ oraz w rejonie skrzyżowania ulic: Popiełuszki i Słowackiego – łącznie siedem skrzyżowań. Po zakończeniu prac przez ZDM uruchomione zostaną także priorytety na placu Wilsona oraz na skrzyżowaniach ul. Słowackiego z ulicami: Suzina i Krechowiecką – informuje Powałka.
Priorytet ma też pojawić się wzdłuż al. Jana Pawła II (od Hali Mirowskiej do Kina Femina) wraz z
modernizacją trasy. Inne lokalizacje obejmują pięć skrzyżowań wzdłuż ul. Radiowej i ul. Dywizjonu 303 na Bemowie, dwa skrzyżowania na ul. Połczyńskiej, a także u zbiegu ul. Okopowej z Żytnią i Rakowieckiej z ul. św. Andrzeja Boboli.