Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na budowę torowiska w ul. Rakowieckiej między al. Niepodległości a Puławską w ramach tramwaju do Wilanowa. O zamówienie ubiega się sześć podmiotów, ale żaden nie zmieścił się w budżecie.
Przedmiotem zamówienia jest budowa torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej wraz z budowy węzła rozjazdowego u zbiegu z al. Niepodległości i przebudową torowiska do ul. Opoczyńskiej (węzeł rozjazdowy u zbiegu z Puławską już powstaje). W sumie długość nowego odcinka torów wynosi ok. 900 m.
Torowisko poprowadzone zostanie po północnej stronie Rakowieckiej. To wymusi zmianę przekroju ulicy, która ma obecnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji 6-metrową jezdnię po jednym pasie – ulica nabierze kameralnego charakteru, jak na jej zachodnim odcinku między al. Niepodległości a św. Boboli. Samo torowisko będzie miało zieloną zabudowę. Na skrzyżowaniu z al. Niepodległości powstanie brakujące przejście dla pieszych. Przystanki tramwajowe w węźle przewidziano na wylotach ul. Rakowieckiej (przystanek w kierunku Puławskiej po wschodniej stronie skrzyżowania, a w kierunku Kieleckiej – po zachodniej) – z jednoczesnym zachowaniem pary przystanków bezpośrednio nad stacją metra, w al. Niepodległości.
Dzisiaj (18 lipca) minął termin składania ofert. Wystartowało sześć podmiotów. Konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania wyceniło roboty na 78,589 mln zł brutto, Strabag – 92,689 mln zł, Trakcja – 98,725 mln zł, ZUE – 100,459 mln zł, konsorcjum firm Aldesa Construcciones i Coalvi – 107,568 mln zł, Budimex – 116,650 mln zł. Żadna firma więc nie zmieściła się w budżecie określonym na 53,385 mln zł. – Inwestycja zostanie zrealizowana, nie ma dyskusji. Musimy przeanalizować oferty – zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
O wyborze zdecydują cena (96%) oraz doświadczenie kierownika (4%). Zamawiający przewiduje możliwość udzielania zamówień podobnych o wartości 5,1 mln zł. Na realizację przeznaczono 22 miesiące. Oznacza to, że trasa będzie gotowa najwcześniej w II połowie 2025 r.
Inwestycja jest częścią budowy tramwaju do Wilanowa. Wcześniej – ze względów finansowych – Tramwaje Warszawskie
zdecydowały się na fazowanie inwestycji. Zlecenie na budowę zasadniczej części trasy ograniczono do odcinka od Puławskiej, przez Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów – z
odnogą w ul. Św. Bonifacego. W ramach tego zadania powstaje jednak od razu czterotorowy węzeł rozjazdowy u zbiegu Puławskiej, Goworka i Rakowieckiej.
Z pierwotnego zakresu wyłączono dwa zadania: torowisko w Rakowieckiej oraz wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Dw. Zachodniego, do którego tramwaj
dojedzie w tunelu. W marcu ogłoszono zapowiadany
przetarg na odcinek na Ochocie, a w kwietniu na Rakowiecką. Trwa projektowanie odcinka pośredniego
przez Pole Mokotowskie.