Tramwaje Warszawskie otrzymały pięć ofert w przetargu na opracowanie projektu przebudowy torowiska tramwajowego na alei Waszyngtona, od ronda Wiatraczna do ronda Waszyngtona. Cztery z nich mieszczą się w budżecie spółki, która rozważa różne możliwości modernizacji tej trasy. Być może zmieni ona swoje położenie.
Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg na
wykonanie projektu przebudowy trasy tramwajowej na alei Waszyngtona, pomiędzy rondami Wiatraczna oraz Waszyngtona. Co istotne, przewidziano sześć wariantów całej inwestycji, które mają zostać szczegółowo przeanalizowane.
Wariant 0 zakłada zachowanie istniejącego układu drogowo-torowego – dwa torowiska jednotorowe po zewnętrznej stronie jezdni o przekroju 1x4, z dopuszczeniem lokalnych przewężeń dla poprawy bezpieczeństwa. Słupy trakcyjne przewidziano po zewnętrznych stronach torowiska. Założono zielone torowisko.
Wariant nr 1 zakłada ulokowanie dwutorowej trasy tramwajowej po północnej stronie jezdni na odcinku od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej i po południowej stronie od Międzynarodowej do ronda Wiatraczna. Założono jezdnię o przekroju 1x2, z dopuszczeniem dodatkowych pasów w rejonie skrzyżowań. Założono zielone torowisko, preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie torowiska.
Wariant nr 2 przewiduje dwutorowe torowisko w pasie dzielącym jezdnie al. Waszyngtona od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej. Ulica otrzymałaby na tym odcinku układ po dwie jezdnie jednopasmowe (2x1). Na dalszym odcinku – w stronę ronda Wiatraczna – torowisko przechodziłoby na południową stronę jezdni o przekroju 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie na kierunek). Dopuszczone są dodatkowe pasy w rejonie skrzyżowań. Przewidziano zielone torowisko oraz słupy po zewnętrznej stronie torowiska.
Wariant nr 3 przewiduje układ drogowo-torowy o przekroju dwujezdniowym (2x2). Zewnętrze pasy przeznaczone byłyby na torowisko. Dopuszczono dodatkowe pasy w obrębie skrzyżowań. Projektant ma dążyć do zapewnienia możliwości nasadzeń zieleni wysokiej w pasie dzielącym jezdnie. Preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie.
Wariant nr 4 zakłada z kolei dwutorową trasę tramwajową po środku w pasie dzielącym na całej długości al. Waszyngtona. Przewidziano układ jezdni 2x1 (dwie jezdnie po jednym pasie) – z dopuszczeniem dodatkowych pasów na skrzyżowaniach. Założono zielone torowisko i słupy po zewnętrznych stronach. Wariant nr 5 to propozycja autorska projektantów.
Projektowane rozwiązania muszą umożliwiać realizację
trasy tramwajowej na Gocław, a także możliwość wybudowania w przyszłości dwutorowej trasy tramwajowej na odcinku od al. Waszyngtona w kierunku ul. Grochowskiej, w korytarzu ul. Międzynarodowej. Musi być też zapewniona możliwość prowadzenia ruchu autobusów w relacji ul. Międzyborska (z kierunku ul. Grochowskiej) – al. Waszyngtona – ul. Grenadierów (w kierunku al. Stanów Zjednoczonych). Torowisko na rondzie Wiatraczna powinno być dowiązane do stanu istniejącego, ale wykonawca ma ująć w projekcie wstępnym dowiązanie wariantów inwestycyjnych do projektowanych rozwiązań w ramach III linii metra.
Szerokość jednotorowego torowiska określono na 3 m, a jednotorowego pasa autobusowo-tramwajowego na 3,5 m. Torowisko ma zostać zaprojektowane dla prędkości 70 km/h. Na rozjazdach dla kierunku zasadniczego (na wprost) założono prędkość 35 km/h, a dla kierunku zwrotnego – 15 km/h. Projektant ma dążyć do projektowania rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi. Wymagane są perony o długości 68 m i szerokości min. 3,5 m.
Na realizację dokumentacji – wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i opracowaniem projektu wykonawczego – przeznaczono 1187 dni (ok. 39 miesięcy). Projekt wstępny powinien zostać przekazany w ciągu 60 dni, a wariant wynikowy – w ciągu 190 dni. Projekt budowlany powinien zostać przedstawiony do uzgodnień w ciągu 645 dni od zawarcia umowy. Czas realizacji robót budowlanych szacowany jest na 23 miesiące. Wstępnie założono ich przeprowadzenie w latach 2027-30.
W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert. Realizacją projektu zainteresowanych jest pięć podmiotów, z cenami brutto w zakresie od 3,61 do 12,3 mln złotych brutto. Budżet Tramwajów Warszawskich wynosi 9,488 mln złotych brutto, w którym mieszczą się cztery z pięciu ofert. Ich zestawienie publikujemy poniżej.