Od 30 września Tramwaje Warszawskie przeprowadzą punktowe prace modernizacyjne i remontowe w ciągu al. Waszyngtona przy Kinowej i Międzynarodowej. W sumie roboty obejmą ok. 380 m toru pojedynczego. Tramwaje nie będą jeździły po al. Waszyngtona do 20 października.
W niedzielę 29 września od godz. 23 tramwaje linii 9 i 24 w kierunku centrum zostaną skierowane objazdem przez Grochowską i al. Zieleniecką. W tym czasie rozpocznie się budowa tymczasowych przystanków autobusowych. Ruch tramwajowy w drugą stronę, do pętli Wiatraczna i Gocławek, będzie się odbywać normalnie.
Od poniedziałku 30 września ruch tramwajowy będzie wstrzymany w obu kierunkach na całej długości al. Waszyngtona – od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna. Linia 9 zostanie skierowana objazdem przez al. Zieleniecką i Grochowską, natomiast tramwaje linii 24 zostaną skrócone do przystanku Rondo Waszyngtona (w drugą stronę pasażerowie będą mogli wsiąść do tramwaju na pętli Al. Zieleniecka). Przystanki na wyłączonym odcinku wzdłuż al. Waszyngtona będą obsługiwać autobusy linii 521 i zastępczej Z-9. Utrudnienia w kursowaniu tramwajów potrwają do 20 października włącznie.
Teraz prace punktowe
Co będzie robione? Przy Kinowej wykonany zostanie remont torowiska na wysokości przejazdu i przejścia przez tory. Wymienione zostaną m.in. podbudowa oraz nawierzchnia torową.
Przy Międzynarodowej planowany jest duży zakres prac przy budowie odwodnienia, co ma rozwiązać problem z zalewaniem i podmywaniem torowiska. Wykonanych zostanie pięć studni i podłączenie do kanalizacji. Przeprowadzony zostanie w tym miejscu remont torowiska wraz z warstwami podbudowy. Tramwaje Warszawskie przebudują przejazdy przez tory i przystanki autobusowo-tramwajowe wraz z przylegającymi chodnikami.
Wymieniona zostanie również nawierzchnię asfaltową al. Waszyngtona na całej szerokości jezdni na długości remontowanego torowiska przy Międzynarodowej. W czasie prac przejazd wzdłuż al. Waszyngtona zostanie zachowany, ale konieczne będą przewężenia jezdni. W pierwszej kolejności wyłączone będą skrajne pasy jezdni, przylegające do torowiska, a następnie, po wznowieniu ruch tramwajowego, pasy środkowe. Prace na jezdni zakończą się w listopadzie.
W przyszłości większa przebudowa
Równolegle trwają przygotowania się do kompleksowej przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od Wiatracznej do al. Zielenieckiej.
Prowadzony jest przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego zadania. W postępowaniu wystartowało pięć podmiotów, z czego większość mieści się w budżecie określonym na ok. 9,5 mln zł brutto. TW zakładają, że do końca roku uda się skutecznie wyłonić projektanta.
Projektant będzie musiał przeanalizować i porównać kilka wariantów przebudowy, które zostaną poddane dyskusji i uzgodnieniom z innymi jednostkami miejskimi. Dla wariantu wynikowego zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa – wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych czy pozwoleń. Celem inwestycji jest nie tylko poprawa stanu infrastruktury, ale także bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Naszym warunkiem brzegowym jest oczywiście zachowanie obydwu szpalerów drzew, które obecnie znajdują się bardzo blisko torowiska. W zeszłym roku zlecono wykonanie analizy dendrologicznej, by mieć odpowiedź na pytanie w jakim stanie są drzewa, jak daleko sięga ich system korzeniowy i jak je zabezpieczyć. Tramwaje Warszawskie liczą, że przy okazji tej inwestycji – w zależności od wybranego wariantu – uda się wprowadzić dodatkową zieleń.
TW przewidują, że prace projektowe zakończą się w 2028 r. Inwestycję będzie można przeprowadzić po zabezpieczeniu odpowiednich środków w budżecie.